Usługa powszechna TP SA 2006-2007
2008-02-18 13:04
Przeczytaj także: Usługi powszechne TP SA w 2010
Celem raportu UKE jest:
- przedstawienie stanu realizacji przez TP usługi powszechnej w okresie jej świadczenia pod rządami Ustawy, tj. od dnia 8 maja 2006 r. do końca 2007 r., zwanego dalej „badanym okresem”,
- ocena zgodności świadczenia tej usługi z wymogami określonymi w przepisach prawa i warunkami ustalonymi decyzjami Prezesa UKE w badanym okresie,
- ocena przez użytkowników realizacji usługi powszechnej pod kątem ich możliwości ekonomicznych i potrzeb na podstawie konsumenckich badań ankietowych, zlecanych przez Prezesa UKE,
- przedstawienie stanu korzystania przez TP z uprawnień przedsiębiorcy wyznaczonego.
Największym problemem w świadczeniu przez TP usługi powszechnej jest zapewnienie jej dostępności fizycznej. Spółka nie wywiązuje się dostatecznie z tego obowiązku. Świadczy o tym brak realizacji wymaganych w tym zakresie wskaźników, których wartości, co należy podkreślić, zostały określone poniżej oczekiwań użytkowników. W związku z powyższym, TP powinna podjąć działania mające na celu wzrost dostępności usługi powszechnej. Szybka poprawa dostępności tej usługi poprzez sieci kablowe jest trudna do realizacji. W związku z tym, technologią, która mogłaby być wykorzystana w tej sytuacji są sieci bezprzewodowe. TP świadczy już za pomocą tych sieci usługę powszechną, tzw. GSM stacjonarny. Jednak jakość usług świadczonych przez TP drogą radiową wymaga zdecydowanej poprawy.
W ramach działań, jakie TP powinna podjąć w zakresie zwiększenia dostępności usługi powszechnej - poza skróceniem czasu oczekiwania na przyłączenie do publicznej sieci telefonii stacjonarnej – skrócenia wymaga również termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej, który zgodnie z postanowieniami obowiązującego regulaminu świadczenia tej usługi został określony jako nie dłuższy niż 10 miesięcy od dnia złożenia zamówienia.
Według UKE, w odniesieniu do przystępności cenowej usługi powszechnej należy pozytywnie ocenić realizację przez TP obowiązku oferowania różnych pakietowych cenowych (wyjątek stanowi brak w ofercie Spółki planu specjalnego). Obserwując migrację klientów TP pomiędzy planami należy stwierdzić, że w ofercie Spółki znajdują się plany telefoniczne odpowiadające ich oczekiwaniom tak w aspekcie cenowym, jak i usługowym (np. ilość minut przepłaconych, wysokość opłaty abonamentowej, dostępne usługi dodatkowe).
Wymaga jednak szybkiego wprowadzenia do oferty TP pakiet specjalny, przystosowany do potrzeb osób o niskich dochodach lub mającym szczególne potrzeby społeczne (świadczony aktualnie plan socjalny tp nie spełnia wymogów takiego pakietu).
fot. mat. prasowe
Powody rezygnacji z linii stacjonarnej w 2007 roku
Z kolei stałe wydatki abonentów na usługi telefoniczne czyli średnia wysokość opłaty abonamentowej z poziomu 49,59 zł w 2006 r. spadła do 48 zł w 2007 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl