Rośnie rynek wyposażenia wnętrz
2008-02-19 01:16
Wartość (mld zł) i dynamika (%) detalicznego rynku wyposażenia wnętrz w Polsce, 2006-2007 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek wyposażenia wnętrz w Polsce 2010
Według raportu firmy PMR sprzedaż dóbr z szeroko pojętej kategorii wyposażenia wnętrz wzrosła w 2007 roku o 18% do 16,5 mld zł. Dalszy dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego, remonty oraz systematycznie poprawiająca się kondycja finansowa polskich konsumentów będą nadal napędzać sprzedaż tego typu artykułów. PMR prognozuje zatem, iż w latach 2008-2010 obroty polskiego rynku wyposażenia wnętrz będą rosnąć w tempie ponad 15% rocznie.fot. mat. prasowe
Wartość (mld zł) i dynamika (%) detalicznego rynku wyposażenia wnętrz w Polsce, 2006-2007
Jednym z powodów dobrej koniunktury na rynku jest notowany od około 24 miesięcy dynamiczny wzrost płac w Polsce, który przekłada się na wzrost optymizmu i większą skłonność do zakupów. Wzrost wynagrodzeń oraz powstawanie nadwyżek finansowych w budżetach gospodarstw domowych wyzwala większą skłonność do zakupów dóbr poprawiających standard życia, a nie tylko zaspakajających podstawowe potrzeby. Polscy konsumenci nadrabiają więc powoli braki w wyposażeniu swych mocno niedoinwestowanych oraz często długo nieremontowanych domów i mieszkań.
Polacy budują, remontują, urządzają się…
W miarę poprawiającej się kondycji finansowej gospodarstw domowych obserwujemy rosnącą skłonność do remontów mieszkań i domów oraz do wymiany przestarzałych sprzętów na nowe. To, w połączeniu z niespotykaną dotąd w Polsce liczbą nabywanych i oddawanych do użytku mieszkań (134 tys. w 2007 roku, 16% więcej niż w roku 2006), przekłada się na wzrost popytu na artykuły wykończeniowe, wyposażeniowe i dekoracyjne, a co za tym idzie na zwiększone obroty w sklepach z takim asortymentem.
Równocześnie zwiększa się świadomość ładnego mieszkania oraz potrzeba wystroju i dekoracji wnętrza wśród Polaków. Zaczynają oni przywiązywać coraz większą wagę do tego jak mieszkają i jak urządzone jest ich mieszkanie. Liczne programy telewizyjne, w których doradza się jak urządzić mieszkanie, różnorodność tytułów poradników wnętrzarskich oraz obserwacja zagranicznych trendów sprawia, że coraz liczniejsza grupa konsumentów poszukuje artykułów nowoczesnych, modnych, oryginalnie zaprojektowanych o ciekawym wzornictwie i kolorystyce, zarówno mebli, jak i porcelany czy tekstyliów domowych. Szczególnie w przypadku mebli oprócz ceny i funkcjonalności, coraz częściej pod uwagę brana jest jakość, komfort i ciekawy projekt.
… a sieci sprzedaży rosną
Rynek wyposażenia wnętrz jest w Polsce rynkiem bardzo rozdrobnionym, na którym znaczna część sprzedaży odbywa się poprzez sklepy specjalistyczne niezrzeszone w żadnej sieci. PMR szacuje, iż w 2007 roku sklepy indywidualne odpowiadały za 40% wartości rynku.
Najszybciej – o 33% w porównaniu z rokiem 2006 – rosła natomiast sprzedaż wyposażeniowego asortymentu w marketach budowlanych typu DIY.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl