Strategie i techniki cenowe
2008-02-20 12:47
© fot. mat. prasowe
Za kolebkę kreatywnego podejścia do strategii cenowych mogą być uznane firmy handlowe. Dla nich cena nie jest dodatkiem do produktu, lecz jednym z głównych narzędzi działania i zarabiania. Jakie są zatem skuteczne strategie cenowe?
Przeczytaj także: Obniżki cen: czy warto je stosować?
Istnieją dwie podstawowe strategie cenowe czyli sposoby zarządzania ceną w dłuższym okresie:- co dzień niska cena (EveryDay Low Prices — w skrócie EDLP),
- cena wysoka, lecz często obniżana (High-Low Prices — w skrócie Hi-Lo).
Wśród zalet strategii EDLP można wymienić:
- wyeliminowanie niepewności nabywcy co do wysokości ceny w przyszłości,
- wzrost wiarygodności detalisty jako konsekwentnie stosującego przejrzyste zasady ustalania cen,
- prostota i spójność procedury ustalania cen,
- redukcja kosztów magazynowych i wzrost efektywności zarządzania zapasami w związku z niewielką zmiennością popytu,
- łatwość formułowania komunikatu promocyjnego.
- podobieństwo struktur kosztów firm tworzących grupę strategiczną powoduje, że trwałe wyróżnienie się za pomocą niskich cen jest bardzo trudne (więc mało komu się chce próbować działać w tym kierunku),
- występuje niechęć nabywców do dokładnego porównywania cen, co ułatwia konkurującym detalistom do oferowania danego towaru po różnych cenach (choć dzięki internetowi w postaci porównywarek cenowych i for wymiany opinii jest to łatwiejsze niż kiedyś),
- zmiana wizerunku cenowego nie jest łatwa i zazwyczaj wymaga znacznych, długotrwałych nakładów na promocję przy jednoczesnym braku gwarancji uzyskania pożądanego efektu.
Przeczytaj także:
Zdolność kształtowania cen ważna dla przedsiębiorców
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck
Więcej na ten temat:
merchandising, strategia sprzedaży, ustalanie ceny, metody ustalania cen, strategie cenowe, techniki cenowe