Outsourcing informatyczny 2001-2007
2008-02-26 01:15
Przeczytaj także: Outsourcing IT okiem dużych firm
To, co odróżnia tryb outsourcingu od zwykłej usługi informatycznej B2B świadczonej ad hoc, to długotrwała umowa, na mocy której klient wynajmujący firmę informatyczną ma gwarancje otrzymywania usług o pewnych parametrach, takich jak czas reakcji na awarię, kary umowne czy formy płatności.Wzrost popularności outsourcingu zawsze wynikał z oceny kosztów. Outsourcing poza tą istotną zaletą, że jest tańszy, ma też trochę wad. Należy do nich niewielka elastyczność, w którą wpisuje się opór przed zmianami. Często bowiem nawet drobne modyfikacje procedur współpracy są powodem długotrwałych negocjacji o zmianę treści umów i związanych z tym kosztów. To co jest wadą outsourcingu może stanowić też jego zaletę: koszt każdej czynności outsourcingu jest daleko łatwiej policzyć, gdy usługa świadczona jest z zewnątrz.
Rynek outsourcingu w Polsce
W ocenach DiS na polskim rynku outsourcingu w latach 2001-2007 zawarto lub odnowiono około tysiąc kontraktów o wartości przekraczającej 100 tys. złotych. Przebadane przez DiS sto największych kontraktów outsourcingu IT miało łączną wartość 2,25 mld zł, co oznacza, że średnia wartość kontraktu wynosiła 22,5 mln zł. Przy tym najmniejszy badany kontrakt miał wartość 1,2 mln zł i zawarto go na rok, a najdłuższy: zawarto na 10 lat.
Najdłuższe dotąd znane kontrakty na outsourcing IT zawarto Polsce w sektorze rozrywki, bankowości oraz w sektorze chemii i kosmetyków. Zatem najbardziej pewni informacyjnej struktury swojego biznesu są operatorzy lottomatów, bankomatów oraz dostawcy pampersów i mydła.
Kierunki rozwoju
Rynek outsourcingu informatycznego rośnie w ostatnich latach znacznie szybciej niż to oceniano w nawet najśmielszych przewidywaniach. Jednak jest to rynek rozwijający się cyklicznie i poza dobrze zidentyfikowanymi szansami rozwoju, warto oszacować też jego ograniczenia.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl