eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKE: numer alarmowy 112 mało znany

KE: numer alarmowy 112 mało znany

2008-02-29 12:07

Zaledwie 22% obywateli UE było w stanie spontanicznie stwierdzić, że numer 112 służy wzywaniu służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze Unii. Z przeprowadzonej niedawno w UE ankiety wynika, że władze krajowe powinny udoskonalić sposób informowania swoich obywateli. Komisja Europejska wzywa zatem państwa członkowskie do upowszechnienia wiedzy na temat numeru 112.

Przeczytaj także: Numer alarmowy 112: UKE utworzy system

Po wejściu w życie w 2003 r. unijnych regulacji dotyczących telekomunikacji w 26 spośród 27 państw członkowskich umożliwiono obywatelom wybieranie numeru 112 z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Obecnie trwa jeszcze postępowanie w sprawie naruszenia w przypadku Bułgarii, która nie udostępniła możliwości korzystania z numeru 112. Kolejnym logicznym krokiem na drodze do faktycznego wprowadzenia numeru 112 jest upowszechniane informacji na temat możliwości korzystania z niego w kraju i za granicą, gdyż w razie wypadku z numeru tego skorzystają tylko ci obywatele, którzy są świadomi jego istnienia.

Wyniki opublikowanej ankiety pokazują, że 95% obywateli zgadza się co do przydatności jednolitego numeru alarmowego dla całej UE. Sprawne funkcjonowanie numeru 112 jest szczególnie ważne dla obywateli znajdujących się daleko od stałego miejsca zamieszkania. Dzwoniące na numer 112 osoby podróżujące za granicą zasadniczo nie są w stanie określić dokładnie miejsca wypadku (tylko 53% respondentów potrafiło podać dokładne miejsce w porównaniu z ponad 80% będącymi w stanie wskazać je w rodzinnym kraju).

Z ankiety wynika również, że co czwarty respondent skorzystał z numeru alarmowego w ciągu ostatnich pięciu lat. W prawie 40% przypadków wybierano numer 112. Większość uczestników ankiety stwierdziła, że po skontaktowaniu się z numerem alarmowym otrzymała pomoc (do 81% wysłano służby ratownicze, 7% dzwoniących uzyskało potrzebne im informacje, zaś 5% udzielono pomocy innego rodzaju). 8% respondentów wzywających służby ratownicze miało problemy z ustanowieniem bądź utrzymaniem połączenia, przy czym najwięcej trudności w tym względzie mieli Polacy (21%). Z ankiety wynika również, że osoby dzwoniące na numer 112 podczas pobytu za granicą rzadziej napotykały problemy wynikające z niedostatecznej znajomości języka, niż respondenci, którzy wybierali inne numery alarmowe w danym kraju (28% w porównaniu z 12%).

Dwóch spośród trzech uczestników ankiety uważa, że społeczeństwo nie jest w chwili obecnej w odpowiedni sposób informowane o numerze 112, co świadczy o konieczności podjęcia dalszych działań przez władze krajowe. Numer 112 jest wprawdzie rozpoznawany jako krajowy numer alarmowy, jednak tylko 22% respondentów wie, że pod numerem tym mogą wezwać wszystkie rodzaje służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze UE. Odsetek respondentów, którzy otrzymali informacje propagujące europejski numer alarmowy 112 w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wynosi od 6% w Danii i Grecji do 56% w Republice Czeskiej. Obywatele nowych państw członkowskich byli zasadniczo lepiej poinformowani.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: