Wirtualni operatorzy ponieśli klęskę?
2008-03-01 00:07
Wirtualni operatorzy telefonii komórkowej (MVNO) nie zdołali jak dotąd odnieść sukcesu na polskim rynku telekomunikacyjnym - poinformował "Dziennik". Według najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, czterej operatorzy, którzy rozpoczęli działalność w zeszłym roku, zdołali pozyskać do października zaledwie 53 tysiące klientów. Zdaniem ekspertów, na koniec roku liczba tych ostatnich nie przekraczała 75 tysięcy.
Przeczytaj także: Operatorzy wirtualni - czy to już pora?
- Operatorzy wirtualni planując sprzedaż zwyczajnie przecenili swoje możliwości - przyznaje Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego z IDC Polska. - Każdy z operatorów, któremu uda się zgromadzić bazę abonencką większą niż 50 tys. użytkowników, będzie miał szansę zostać przejętym w procesie konsolidacji rynku - dodaje. Borowik zastrzega jednak, że można się tego spodziewać dopiero w dłuższej perspektywie czasowej.Konkurenci wirtualnych operatorów wskazują na różne przyczyny ich niepowodzenia na polskim rynku telekomunikacyjnym. - Przegrywają oni, ponieważ nie mają znanej marki, odpowiedniej sieci sprzedaży i sprzętu - twierdzi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Orange. W podobnym tonie wypowiada się Jacek Niewęgłowski, wiceprezes Play. Jego zdaniem, grzechem pierworodnym MVNO jest uzależnienie się od operatorów posiadających infrastrukturę techniczną. Ponoszone w związku z tym opłaty stanowią aż 60-70 proc. wszystkich wydatków wirtualnych operatów.
Tymczasem, eksperci zwracają uwagę także na inne przyczyny porażki MVNO. Według Macieja Gawineckiego z A.T. Kearney, operatorzy wirtualni weszli na rynek zbyt późno, kiedy czterech głównych graczy osiągnęło blisko 100 proc. penetrację rynku.
Przeczytaj także:
Wirtualny operator komórkowy Gadu-Gadu?
oprac. : Jakub Parnes / Polska.pl
Więcej na ten temat:
operatorzy wirtualni, MVNO, rynek telefonii komórkowej, operatorzy komórkowi, wirtualni operatorzy komórkowi