Co to jest coaching?
2008-03-05 13:42
© fot. mat. prasowe
Słowo coaching jest obecnie bardzo modne i w związku z tym... powoduje wiele zamieszania. Dlatego warto być świadomym różnicy między dwoma podejściami do coachingu, z których jedno jest bardziej dyrektywne w swej naturze a drugie bardziej empatyczne i wspierające.
Przeczytaj także: Coaching - czy warto jeść tę żabę?
Obecnie istnieją dwa sposoby definiowania coachingu. Przez jednych jest on opisywany jako:- przekazywanie wiedzy i umiejętności przez jedną osobę drugiej w celu osiągnięcia poprawy realizacji celów
- odkrywaniu i uwalnianiu uśpionych zdolności, możliwości, potencjału. Rolą coacha jest pomaganie klientowi w stawaniu się sobą, byciu tym kim jest lub chciałby być. Uwagę przykłada więc do uwolnienia tkwiącego w kliencie potencjału.
By rozwiązać narastające wokół tematu coachingu niejasności warto także posłużyć się pewnym continuum:
fot. mat. prasowe
Coach zwykle spędza większość czasu w pozycji środkowej. Z jednej strony umowa coachingowa zobowiązuje coacha do tego, by klient po coachingu poprawił swoją efektywność w pewnym obszarze funkcjonowania. Z drugiej strony tylko klient jest w stanie się zmienić… tak by było to wartościowe i trwałe. Jakakolwiek trwała zmiana to ta, którą klient odkrywa, uwewnętrznia i wykorzystuje po zakończeniu procesu coachingu.
Podsumowując:
- Coach „pomaga komuś” – ta pomoc może być bardziej bądź mniej dyrektywna, oparta na potrzebach klienta, sprawności interpersonalnej coacha i kontekście sytuacyjnym, w którym dzieje się coaching;
- Klient „pomaga sobie samemu” – bierze odpowiedzialność za swoją zmianę na swoje barki i do jego zadań (a nie do coacha) należy wygenerowanie rozwiązania.
Przeczytaj także:
Jak zwiększyć efektywność firmy?
oprac. : Pro Optima
Więcej na ten temat:
coaching, motywowanie pracowników, zarządzanie personelem, zarządzanie przez kompetencje