Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne
2008-03-18 12:37
Stosowane strategie zakupowe – kobiety. © fot. mat. prasowe
Kobiety są zdecydowanie mniej lojalne niż mężczyźni - przynajmniej w sferze zakupów. Mężczyźni częściej przywiązują się do marek i trudniej promocją zachęcić ich do zmian. Kobieca część konsumentów chętniej "poluje" na okazje. Niemal 50% konsumentów tylko wyjątkowa promocja jest w stanie oderwać od ulubionego produktu. Instytut ARC Rynek i Opinia zanalizował zakupowe strategie kobiet i mężczyzn.
Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie
Wyniki badania BTL Monitor 2007 pokazują, że tym, co najwyraźniej różnicuje stosunek do promocji jest płeć – kobiety deklarują większą podatność na promocje niż mężczyźni. Dlaczego? Częściej robią zakupy, a przy wyborze konkretnego produktu trudniej im podjąć „męską decyzję”.Decyzja o zakupie – stereotypowo – to jedna z najbardziej „kobiecych” decyzji, której często towarzyszy szereg „okołosprzedażowych” bodźców i wyborów. "Choć różnice między kobietami i mężczyznami w sferze konsumenckiej powoli się zacierają, tradycyjny podział obowiązków domowych sprawia, że to kobiety częściej robią zakupy – mając tym samym potencjalnie większy kontakt z promocjami. Mężczyźni zdecydowanie wolą „szybkie decyzje i szybkie zakupy”, co sprawia, że nie analizują tak wnikliwie ofert promocyjnych" – komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu ARC Rynek i Opinia.
Zakupowi stratedzy - segmentacja konsumentów na podstawie ich stosunku do promocji
fot. mat. prasowe
Stosowane strategie zakupowe – kobiety.
Wybieram promowaną markę, jeśli jestem do niej przekonany/a - ASPIRUJĄCY
Najliczniejszą grupą są klienci „Aspirujący”. Deklarują przywiązanie do marki, utożsamiając rzeczy markowe z lepszą jakością. Potrafią jednak docenić ciekawe promocje i chętniej wybierają w nich tańsze produkty.
Wybieram często lub zawsze promowaną markę - ŁOWCY OKAZJI
fot. mat. prasowe
Stosowane strategie zakupowe – mężczyźni.
Zawsze wybieram ten sam produkt, niezależnie od promocji - LOJALNI
Wśród konsumentów „Lojalnych” to mężczyźni (27,8%) są grupą niemal dwa razy silniejszą od kobiet (15,4%). Zazwyczaj nabywają oni produkty, które znają, lubią i co do których są przekonani. Najważniejsze dla nich są jakość i marka, deklarują mniejsze zaufanie do wszelkich form promocji wiernie korzystając z wybranych produktów.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
polscy konsumenci, badania konsumentów, zakupy, zwyczaje zakupowe, lojalność klientów, zachowania konsumentów, strategie zakupowe