CRM w Europie: niska jakość obsługi klienta
2008-03-22 00:09
Przeczytaj także: Obsługa klienta w opinii zarządu
Najważniejsze wnioski z badania:- Mimo że podtrzymywanie zadowolenia klientów jest niemal jednomyślnie uznawane za ważne, ponad połowa konsumentów w Europie nie uważa operacji obsługi klienta za efektywne.
- Główne zastrzeżenia klientów dotyczą nieustannie długich kolejek, konieczności ciągłego powtarzania swoich pytań kolejnym pracownikom i otrzymywania niespójnych odpowiedzi.
- Ponad połowa przedsiębiorstw nie zamierza wprowadzić portalu samoobsługowego, mimo że klienci zdecydowanie preferują rozwiązywanie swoich problemów przez Internet.
- Kierownicy centrów kontaktowych wymieniają wyższą jakość informacji i szkolenia personelu jako dwa najważniejsze wymogi dla poprawienia obsługi klienta.
- Konsumenci najwyżej oceniają obsługę klienta w firmach świadczących usługi finansowe, natomiast najniżej – w firmach telekomunikacyjnych.
W ramach badania pytania zadano 1500 konsumentom i 250 kierownikom centrów kontaktowych z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Holandii, Belgii, Luksemburga, Szwecji i Danii.
Centra kontaktowe nie spełniają oczekiwań klientów
Badanie wykazało, że najważniejsze cele działów obsługi firm europejskich są w dużym stopniu ukierunkowane na podtrzymanie zadowolenia klienta. Kierownicy centrów kontaktowych ocenili znaczenie kilku celów operacyjnych dla ich organizacji:
- ponad ośmiu z dziesięciu (83%) uważa satysfakcjonującą klientów obsługę za bardzo ważną,
- dwie trzecie (66%) uważa możliwie krótki czas oczekiwania klientów w kolejce do konsultanta za bardzo ważny;
- cele warunkujące sprawność operacyjną (takie jak liczba obsłużonych zgłoszeń i redukcja liczebności personelu) znalazły się nisko na liście priorytetów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl