eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeSens pisania informacji prasowej

Sens pisania informacji prasowej

2003-09-03 12:15

Szef działu PR w księgarni wysyłkowej w Warszawie pyta: "Pisanie informacji prasowych wydaje się pozbawione sensu. Dziennikarze i tak ich nie czytają. Dlaczego mam tracić na nie czas, skoro 90 procent informacji ląduje w koszu?" Wiele osób sądzi, że celem wywiadu jest zwrócenie na nich uwagi lub zwiększenie sprzedaży. Kompletne nieporozumienie. Dlatego dziennikarze nie chcą z nimi rozmawiać.
JEDYNYM celem informacji prasowej jest skłonienie dziennikarza do zadzwonienia do Ciebie po więcej informacji. Tylko tyle i aż tyle.

Wywiad ma też tylko jeden cel: pokazanie jak wspaniałym reporterem jest Twój rozmówca; jak celnie trafia w sedno rzeczy, jak pięknie prowadzi rozmowę, jak zręcznie rozwija kolejne wątki :-)

Twoim celem nie może być reklama produktu. To jest sprzeczne z prawem i dobrym smakiem. Masz dostarczyć jak najwięcej cennych i ciekawych informacji. Dzięki temu jego program spodoba sie słuchaczom i telewidzom.

Możesz oczywiście zapytać: "Zaraz, zaraz. A gdzie jest sprzedaż?".

Jeżeli program się spodoba lub artykuł spotka się z dużym odzewem, osiągniesz o wiele większy efekt promocyjny.

Próbując samemu promować produkt napotykasz dwie przeszkody.

Po pierwsze - reporter natychmiast wejdzie Ci w słowo i już nigdy nie poprosi o wypowiedź.

Po drugie - będziesz przypominać ulicznych domokrążców, którzy nachalnie wpychają stopę w drzwi. Ludzie po prostu pomyślą, że masz chrapkę na ich portfel.

To co powie na Twój temat dziennikarz ma ogromną moc promocyjną.

Czy ludzie mają do Ciebie zaufanie? Niby, dlaczego mają mieć?

Czy ludzie uwierzą dziennikarzowi? Możemy się założyć, że tak. Dlatego właśnie czytają jego artykuły lub słuchają audycji.

90 procent informacji prasowych trafia do kosza. A pozostałe 10 procent?

Informacje prasowe nie są przeznaczone wyłącznie dla mediów. Możesz je wysyłać klientom, sprzedawcom, inwestorom, znajomym. Oni też chcą wiedzieć co nowego dzieje się w firmie, ponieważ każdy na swój sposób się nią interesuje.

Stwórz na stronie WWW miejsce, gdzie wszyscy zainteresowani mogą wpisać się na listę wysyłkową informacji prasowych. Również zadbaj o umieszczenie wszystkich informacji na stronie internetowej.

Dobrze zredagowana informacja prasowa jest rejestrowana przez wyszukiwarki i może zwiększyć zainteresowanie Twoją witryną, a w efekcie zdynamizować sprzedaż.

Public relations to dużo więcej niż regularne wysłanie korespondencji w nadziei, że ktoś ją przeczyta.

To budowanie relacji z mediami, wynajdywanie ciekawych tematów, formatowanie ich zgodnie z potrzebami odbiorców i wysyłanie do właściwych dziennikarzy we właściwym momencie.

Równocześnie informacje prasowe i komunikaty są nieodłącznym elementem każdej sensownej strategii public relations.

Mogą być bardzo POMOCNE, JEŚLI zostaną dobrze wykorzystane.

Co to znaczy dobrze?

Wiele osób ma znakomite tematy, które są pomijane przez media. Są po temu trzy główne powody.

Kiedy wysyłasz dziennikarzowi informację prasową tak naprawdę robisz trzy rzeczy. Po pierwsze - dajesz sygnał o chęci zainteresowania wartościowym tematem. Po drugie - i to jest równie ciekawe - wysłasz sygnały o tym czy wiesz na czym polega gra o zyskanie rozgłosu w mediach. Po trzecie - testujesz swoją wiarygodność.

Jakie wysyłasz sygnały?

Podstawowa informacja mieści się właśnie w kompozycji informacji prasowej. Nie mówię o treści, ale o tym jak ona wygląda. Czy jest skomponowana zgodnie z zasadami? Zanim reporter przeczyta informację błyskawicznie ocenia jej wygląd. Jeśli ją akceptuje, czyta dalej. Jeśli nie, wyrzuca do kosza :-(

Skąd ta bezwzględność? Masz przecież rewelacyjny temat! Tak, ale media codziennie są zasypywane rewelacjami. Ze strony dziennikarza, to odruch obronny. Dlaczego ma czytać coś, co nie robi dobrego pierwszego wrażenia?

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: