Koniunktura gospodarcza III 2008
2008-03-22 00:08
Przeczytaj także: Koniunktura gospodarcza II 2008
Spośród badanych przedsiębiorstw 16% nie planuje żadnej działalności inwestycyjnej w ciągu najbliższych 12 miesięcy (przed rokiem 20%). Wśród pozostałych respondentów 57% przewiduje, że ich działalność inwestycyjna dotyczyć będzie nowych inwestycji (w marcu ub.r. 64%), 52% – prac i zakupów modernizacyjnych (57% przed rokiem). Jako najczęściej wybierane źródła finansowania inwestycji przedsiębiorcy wskazują środki własne (71% wobec 81% w analogicznym miesiącu ub.r.). Krajowy kredyt bankowy wybiera 31% jednostek (w marcu 2007 r. 35%), leasing, podobnie jak przed rokiem – 35% przedsiębiorstw.
3. Handel detaliczny
W marcu ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się na poziomie plus 8 (plus 6 w lutym). Poprawę koniunktury sygnalizuje 23% badanych przedsiębiorstw, jej pogorszenie – 15% (w ubiegłym miesiącu – odpowiednio 22% i 16%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
W marcu sprzedaż towarów utrzymuje się na poziomie zbliżonym do odnotowanego w lutym. Maleje nieznacznie stan nadmiernych zapasów towarów posiadanych przez przedsiębiorców. W konsekwencji planują oni zwiększyć zamówienia na towary u dostawców. Utrzymuje się niekorzystna sytuacja finansowa jednostek handlowych. Na najbliższe miesiące przewiduje się znaczny wzrost sprzedaży i w konsekwencji poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Sygnalizowany jest wzrost bieżących i przyszłych cen towarów na poziomie zbliżonym do ubiegłego miesiąca. Dyrektorzy jednostek zamierzają w nieznacznym stopniu zwiększyć zatrudnienie.
Oceny koniunktury w poszczególnych branżach handlu detalicznego są pozytywne. Na najwyższym poziomie kształtuje się wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury dla branży meble, rtv, agd – plus 23 (podobnie jak w lutym). Dla branży pojazdy samochodowe wynosi on plus 18 (plus 15 przed miesiącem), a dla branży włókno, odzież, obuwie plus 9 (plus 8 w lutym). W branży żywnościowej wskaźnik ogólnego klimatu notowany jest na poziomie plus 2 (w ubiegłym miesiącu minus 3).
W jednostkach branży meble, rtv, agd odnotowuje się wzrost bieżącej sprzedaży towarów zbliżony do poziomu z ubiegłego miesiąca. Sytuacja finansowa przedsiębiorstw jest pozytywna, choć mniej korzystna niż w lutym. Utrzymują się nadmierne zapasy towarów. Na najbliższe miesiące przewiduje się znaczny wzrost sprzedaży towarów i w konsekwencji wzrost zamówień u dostawców. Sytuacja finansowa przedsiębiorstw może poprawić się. W marcu sygnalizowany jest wolniejszy wzrost cen towarów. W najbliższych miesiącach wzrost ten może utrzymać się na poziomie prognozowanym w lutym. Dyrektorzy przedsiębiorstw planują zwiększyć zatrudnienie.
W marcu przedsiębiorstwa branży pojazdy samochodowe sygnalizują wolniejszy niż w ubiegłym miesiącu wzrost sprzedaży. Sytuacja finansowa przedsiębiorstw jest oceniana korzystniej niż w lutym. W najbliższych miesiącach wzrost sprzedaży może być szybszy niż przewidywano przed miesiącem. W konsekwencji prognozy sytuacji finansowej przedsiębiorstw są nieco bardziej optymistyczne. Nadmierne zapasy towarów zmniejszają się, przedsiębiorcy planują nieznacznie zwiększyć ilość towarów zamawianych u dostawców. Bieżące ceny towarów rosną wolniej niż w lutym. W najbliższych miesiącach utrzyma się wzrost cen prognozowany przed miesiącem. W marcu dyrektorzy przedsiębiorstw planują spowolnienie wzrostu zatrudnienia.
![Koniunktura gospodarcza w III 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w III 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-III-2025-265552-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl