Ewolucja spamu 2007
2008-03-26 00:27
Przeczytaj także: Rośnie ilość spamu
fot. mat. prasowe
Udział spamu graficznego w całkowitej ilości spamu
Jak wynika z wykresu, udział spamu graficznego w całkowitej ilości spamu zmniejszył się, po tym jak spamerzy zaczęli z nim eksperymentować. Nadal jednak jest stosunkowo wysoki. Istnieją pewne kategorie spamu, w którym do reklamy tradycyjnie wykorzystywane są obrazy (np. Viagra i inne medykamenty), tak więc, zdaniem ekspertów, spamerzy najprawdopodobniej nadal będą eksperymentowali ze spamem graficznym.
2. Spam mp3
W 2007 roku pojawił się całkowicie nowy format spamu - wiadomości z załączonymi pikami mp3. Spamerzy byli przekonani, że ani filtry spamu, ani użytkownicy nie będą przygotowani na spam w takim formacie, dlatego oczekiwali, że wiadomości dotrą do odbiorców.
Okazało się jednak, że wykorzystanie tego nowego formatu nie jest najlepszą taktyką. Aby uniknąć filtrów spamu, spamerzy zmieniali zawartość plików dźwiękowych. Każdy plik zawierał kilka elementów tekstowych (prawdopodobnie generowanych automatycznie), które nie zawsze występowały w tej samej kolejności i były nagrane w różnym tempie. W rezultacie pliki mp3 z trudem dało się odsłuchać. Ponadto, pliki miały bardzo niewielki rozmiar, co wpływało na jakość nagrania.
3. Wysyłki błyskawiczne
W sierpniu 2007 r. spamerzy zaczęli zwiększać tempo wysyłania swoich masowych wysyłek, wynikiem czego były wysyłki błyskawiczne. Podczas gdy standardowe masowe wysyłki zajmowały około dwóch dni, wysyłki błyskawiczne, do których wykorzystywano ulepszone oprogramowanie spamowe oraz większą liczbę komputerów rozsyłających spam, umożliwiały dotarcie do milionów użytkowników w ciągu zaledwie 15-30 minut.
Większe tempo pozwoliło na zmniejszenie czasu potrzebnego spamerom do dostarczenia swoich wiadomości: obecnie zajmuje im to niecałe 30 minut. Jednak filtry spamu nauczyły się zwalczać ten typ spamu. W rezultacie, spamerzy będą musieli poszukać nowych metod, jeśli chcą, aby ich wiadomości dotarły do użytkowników końcowych.
4. Spam a serwisy społecznościowe
Ze względu na skuteczność filtrowania wiadomości w ruchu pocztowym spamerzy muszą szukać innych wektorów dystrybucji. Z tego powodu śledzą trendy internetowe oraz zainteresowania swoich potencjalnych klientów.
oprac. : eGospodarka.pl