Koniunktura konsumencka III 2008
2008-03-29 00:34
W marcu 2008 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej utrzymał się na nie zmienionym poziomie w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł -5,1. Podobnie jak w ostatnich miesiącach, również i w marcu utrzymała się korzystna różnica tego wskaźnika w porównaniu z sytuacją w analogicznym miesiącu ub. r. (różnica w stosunku do marca 2007 r. wyniosła 5,7 pp.) - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2008
Zmniejszył się natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, który przyjął wartość –7,7, a więc o 0,6 pp. niższą niż w poprzednim miesiącu. W porównaniu do marca 2007 roku poziom tego wskaźnika jest w dalszym ciągu lepszy o 3,5 pp. Poziom i tendencje zmian wskaźników koniunktury konsumenckiej w ostatnich czterech miesiącach wskazują na realną możliwość spowolnienia wysokiej dynamiki konsumpcji indywidualnej.Zanotowany poziom wskaźników ufności konsumenckiej w marcu 2008 r. ukształtowany został różnokierunkowymi zmianami poszczególnych czynników: niewielką poprawą ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w ostatnich 12 miesiącach), ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno zaszłych w ostatnich, jak i oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach) i oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach) oraz pogorszeniem oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych, możliwości oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach) i obecnego dokonywania ważnych zakupów.
Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej ponownie zwraca uwagę dalsze pogarszanie się poziomu ocen oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ich utrzymywanie się w I kwartale 2008 r. na poziomie niższym niż w II—IV kwartale 2007 r. Oznacza to, że konsumenci utwierdzają się w przekonaniu o braku perspektyw znacznego wzrostu poziomu dochodów gospodarstw domowych. Także zanotowany w I kwartale 2008 r. poziom ocen oczekiwanych zmian sytuacji gospodarczej kraju ukształtował się na poziomie niższym niż w IV kwartale 2007 r. Zatem społeczeństwo polskie jest coraz bardziej przekonane, że w najbliższym czasie nie nastąpi znaczne przyśpieszenie poziom wzrostu gospodarczego kraju, aczkolwiek dostrzega i korzystnie ocenia zmiany sytuacji gospodarczej, które miały miejsce w przeciągu ostatniego roku.
Ponownie zwracają uwagę konsumenckie oceny dotyczące bezrobocia i oszczędzania. W marcu 2008 r., po raz pierwszy od kilku miesięcy, nie rosły, ale nieznacznie zmniejszyły się obawy przed wzrostem bezrobocia, które w poprzednich kilku miesiącach utrzymywały się na podwyższonym poziomie. Niepokojące jest natomiast znaczne zmniejszenie się w marcu 2008 r. oczekiwanych możliwości oszczędzania i dokonywania ważnych zakupów, które w poprzednim miesiącu kształtowały na wysokim poziomie.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl