Ceny połączeń telefonii stacjonarnej 2005-2007
2008-04-07 00:20

Cena brutto za 3 minutowe połączenie lokalne w szczycie w dzień roboczy w ofercie wybranych operator © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ceny połączeń telefonii stacjonarnej 2008
Badanie UKE wykazało, że zarówno ceny połączeń lokalnych, jak i międzystrefowych oferowanych przez poszczególnych operatorów w godzinach szczytu w roku 2007 w sieci operatorów były dość zróżnicowane. Operatorzy konkurowali między sobą pakietami bezpłatnych minut do wykorzystania oraz darmowymi wieczorami i weekendami w abonamencie. W 2007 r. niewiele było planów taryfowych, które nie zawierały tego rodzaju zachęt. Jednocześnie, im więcej było takich propozycji w ramach abonamentu, tym wyższy abonament i/lub opłatę za minutę połączenia poza abonamentem oferowano.fot. mat. prasowe
Cena brutto za 3 minutowe połączenie lokalne w szczycie w dzień roboczy w ofercie wybranych operator
Cena brutto za 3 minutowe połączenie lokalne w szczycie w dzień roboczy w ofercie wybranych operatorów, 2007 r. (zł)
Korzystając z usługi hurtowego dostępu do sieci, operatorzy alternatywni mieli możliwość zaoferowania, w wielu planach taryfowych, również nieco korzystniejszych cen za połączenia niż oferowane przez TP w jej własnej sieci. Opłaty u operatorów alternatywnych były niższe od ok. 20% w przypadku połączeń lokalnych do ok. 11-40% w przypadku połączeń międzymiastowych.
Celem wprowadzenia usługi hurtowego dostępu do sieci (WLR – Wholesale Line Rental) było zwiększenie konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwienie operatorom alternatywnym skuteczniejszego konkurowania z ofertą TP. Dzięki usłudze WLR abonent TP uzyskał możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. W 2007 r. usługę hurtowego dostępu do sieci świadczyła Telefonia Dialog i Tele 2 Polska. Usługa WLR świadczona przez Netię została aktywowana w listopadzie 2007 r. Dodatkowo, zgodnie z informacjami pochodzącymi od operatora, nie posiada on osobnych cenników dla klientów korzystających z usługi WLR.
W związku z wprowadzeniem WLR operatorzy stopniowo wycofywali się ze świadczenia, wprowadzonej pod koniec 2004 r., usługi za pomocą numeru dostępowego NDS. Porównując podobne plany taryfowe na połączenia w ramach preselekcji i WLR, zauważyć można spadek cen połączeń. Ceny te w ramach WLR były niższe średnio od 11% do 80% w przypadku rozmów lokalnych oraz od 43% do 61% w połączeniach międzystrefowych.
![Ceny połączeń telefonicznych - raport [© Scanrail - Fotolia.com] Ceny połączeń telefonicznych - raport](https://s3.egospodarka.pl/grafika/ceny-polaczen-telefonicznych/Ceny-polaczen-telefonicznych-raport-apURW9.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl