Handel elektroniczny w MSP 2004 i 2007
2008-04-10 02:51
Przeczytaj także: Handel e-commerce w USA X 2008
Autorzy analizy, eksperci z Akademii Ekonomicznej w Katowicach w 2004 i 2007 roku przeprowadzili kompleksowe badania, których celem było uchwycenie trendów wykorzystania Internetu w małych i średnich przedsiębiorstwach, ocena rozwoju i stopnia wykorzystania handlu elektronicznego w działalności tych przedsiębiorstw, jak również próba oceny perspektyw dalszego rozwoju e-handlu z uwzględnieniem jego szans i zagrożeń.Szczegółowym przedmiotem analiz było funkcjonowanie sklepów internetowych działających w Polsce. Wynikiem końcowym badań jest raport składający się z 9 części:
- Internet w działalności małych i średnich przedsiębiorstw.
- Handel elektroniczny w opinii małych i średnich przedsiębiorstw.
- E-zakupy w małych i średnich przedsiębiorstwach.
- E-sprzedaż w małych i średnich przedsiębiorstwach.
- Sposób obsługi klientów przez Internet w małych i średnich przedsiębiorstwach.
- Handel elektroniczny w MSP w perspektywie roku 2010.
1. W 2007 roku dla respondentów przedsiębiorstw warunkami koniecznymi do wprowadzenia handlu elektronicznego w małych i średnich przedsiębiorstwach było otwarcie się społeczeństwa na nowe formy handlu (81%) oraz czytelny zakres regulacji prawnych dotyczących e-handlu (73%).
2. W 2007 roku w porównaniu z rokiem 2004 ponad 20% więcej badanych przedsiębiorstw (prawie 90% ogółu) zaopatrywało się w sieci.
3. Ponad 60% przedsiębiorstw sprzedających przez Internet robiło to za pośrednictwem sklepu internetowego, a 41% poprzez aukcje internetowe.
4. W 2007 roku co drugie mikro przedsiębiorstwo prowadziło działalność handlową w Internecie, podczas gdy w 2004 roku działalność taką prowadziła co trzecia badana firma. Zanotowano ponad 19% wzrost sprzedaży przez Internet w roku 2007 w stosunku do 2004 roku.
5. W opinii przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw najważniejszą przyczyną rozpoczęcia sprzedaży w Internecie w 2007 roku była potrzeba stworzenia alternatywnego kanału sprzedaży produktów w stosunku do tradycyjnych form zbytu produktów; według badanych przedsiębiorców równie ważnymi przyczynami rozpoczęcia handlu w sieci było otwarcie się przedsiębiorstw na nowoczesne formy handlu oraz potrzeba szerszego zaprezentowania oferty poza dotychczasowy obszar geograficzny działania przedsiębiorstw.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl