Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013
2008-04-15 13:28
Ilość placówek wybranych operatorów pocztowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2011
W obliczu postępującej liberalizacji sektora pocztowego powołano Stowarzyszenie Tanie Listy (STL). Jego misją jest rozwijanie świadomości społecznej na temat praw przysługujących użytkownikom usług pocztowych. Celem działalności Stowarzyszenia jest zapewnienie odpowiednich standardów usług świadczonych przez operatorów oraz działania zmierzające do zwiększenia dbałości o klienta. STL chce również doprowadzić do zmiany zawyżonych cen za usługi pocztowe. Zgodnie z przyjęta strategią w lutym 2008 roku Stowarzyszenie opracowało "Raport na temat rynku usług pocztowych w Polsce". W analizie uwzględniono trzech operatorów: Pocztę Polską, InPost oraz PAF Operator Pocztowy.Z przeprowadzonej analizy wynika, że uwolniony rynek usług pocztowych – którego wartość szacowana jest na około 7 mld zł - będzie stanowił atrakcyjny segment biznesowy. Liberalizacja sprawi, że pojawią się na nim kolejni niezależni operatorzy pocztowi, korzystający z wejścia w życie III Dyrektywy Pocztowej.
Dane z raportu wskazują ponadto, że rynek operatorów alternatywnych wobec operatora narodowego charakteryzuje szeroki wachlarz usług. Niektóre z prywatnych firm oferują, poza usługami stricte pocztowymi, dodatkowe udogodnienia jak np. potwierdzenie doręczenia, przepakowanie paczki, konfekcjonowanie, przesyłka za pobraniem, śledzenie trybu dostarczenia przesyłki i wiele innych. Komercyjni operatorzy oferują także usługi finansowe – np. opłacanie rachunków, doładowanie kart pre-paid na telefony komórkowe, pośrednictwo kredytowe czy ubezpieczeniowe oraz sprawne i szybkie przekazywanie dokumentów czy umów firmowych.
fot. mat. prasowe
Ilość placówek wybranych operatorów pocztowych
Według przeprowadzonej analizy niezależne firmy posiadają bogatszą ofertę, wyższą jakość świadczonych usług oraz konkurencyjne wobec monopolisty ceny. Tutaj pozycja Poczty Polskiej, mimo swej różnorodności, charakteryzuje się niespójnością proponowanego serwisu oraz brakiem systemów kontroli jakości. Dbałość o jakość oferowanych usług oraz umiejętność dostosowania się do potrzeb potencjalnych klientów – to czynniki, które są bardzo widoczne w propozycjach operatorów prywatnych. InPost na przykład swoją ofertę kieruje do wszystkich klientów (zarówno indywidualnych jak i masowych), a szczególnie do osób korzystających z Internetu (śledzenie przesyłek on-line) i usług e-commerce.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl