Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013
2008-04-15 13:28
Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2011
fot. mat. prasowe
Cena brutto nadania zwykłego listu (w zł)
Dodatkowo, Poczta Polska ma duże problemy z terminowym przekazywaniem przesyłek. Lektura raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej potwierdza tę sytuację. Z badań UKE wynika, że w 2006 klienci złożyli około 170 tys. reklamacji dotyczących usług powszechnych, świadczonych przez Pocztę. Liczba ta jest wyższa o 6,38% w stosunku do poprzedniego badania. Ponadto aż 0,49% ogółu wniesionych reklamacji zostało uznanych za niewniesione, co dając liczbę 822, stanowi wzrost o 38,93% w stosunku do roku 2005. Natomiast z 1 101 odwołań od rozstrzygnięcia pierwszej instancji - 951 zostało rozpatrzonych negatywnie (co stanowi 86,38% wszystkich odwołań).
fot. mat. prasowe
Reklamacje
Z raportu wynika jednak, że firmy świadczące usługi pocztowe w Polsce (głównie Poczta Polska) nie są jeszcze w pełni przystosowane do funkcjonowania w warunkach konkurencji. Wiąże się to m.in. z wpływem państwa na procesy rynkowe, np. przez nałożenie na publicznego operatora pocztowego obowiązku świadczenia usług powszechnych. Dlatego najbliższa przyszłość dla narodowego operatora to przygotowanie firmy na komercjalizację. Proces komercjalizacji - zwłaszcza w kontekście liberalizacji rynku usług pocztowych - jest bardzo ważnym krokiem właśnie w kierunku otwartego rynku pocztowego. Jako największy operator Poczta Polska będzie musiała stanąć do konkurencji nie tylko z lokalnymi, polskimi operatorami, ale przede wszystkim z potężniejszą od siebie konkurencją z Zachodu. Jej komercjalizacja sprawi, że operator narodowy będzie zmuszony walczyć o swoje miejsce na rynku, który do tej pory należał tylko do niego.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl