Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe
2008-04-29 00:59
Dynamika rozwoju rynku napojów i żywności luksusowej oraz rynku spożywczego ogółem w Polsce (%), 200 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.
Tacy konsumenci to idealni odbiorcy produktów luksusowych i klienci sklepów delikatesowych, których to w Polsce pojawia się coraz więcej. Rynek napojów i żywności luksusowej stymulowany jest więc zarówno od strony popytu jak i podaży, to zaś wpływa na jego niebagatelnie szybki rozwój.Według raportu firmy analitycznej PMR, "Rynek napojów i żywności luksusowej w Polsce 2008", mimo, iż rynek luksusowy napojów i żywności w odniesieniu do całości spożywczej sprzedaży detalicznej w kraju stanowił mniej niż 2% w 2007 roku, jednak jego wartość wrosła o ponad 23% w porównaniu do poprzedniego roku. Oznacza to, iż segment luksusowy rośnie zdecydowanie szybciej (o około 10 punktów procentowych) niż rynek spożywczy ogółem w Polsce.
fot. mat. prasowe
Dynamika rozwoju rynku napojów i żywności luksusowej oraz rynku spożywczego ogółem w Polsce (%), 200
„Uwagę zwraca również rosnąca świadomość konsumencka oraz wzrost dostępności produktów luksusowych, do czego przyczynia się głównie rozwój sieci detalicznych oraz wprowadzanie i promocja nowych marek,” zaznacza Małgorzata Machnicka, główny analityk handlu detalicznego w firmie PMR. „Detaliści, wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów w zakresie atrakcyjności asortymentu, wysokiej jakości produktów, zaczynają wprowadzać produkty własnych marek w segmencie premium. Często prowadzą też własny import,” dodaje.
Alkohole i wędliny z wyższej półki
Rynek spożywczych dóbr luksusowych charakteryzuje się znaczącym udziałem napojów, a w tym produktów alkoholowych. Według danych PMR, alkohol stanowi 95% wartości sprzedawanych w Polsce napojów z wyższej półki. Wiodąca pozycja alkoholi wynika z ich dużej konsumpcji ogółem oraz z charakteru zaspokajanych potrzeb, w tym głównie aspiracyjności. Duże znaczenie mają również cechy tych produktów, czyli długi termin przydatności do spożycia oraz wysokie marże, co ułatwia dystrybucję i optymalizację działań w skali globalnej.
fot. mat. prasowe
Struktura rynku napojów i żywności luksusowej w Polsce (%), 2007.
Podczas gdy rynek napojów luksusowych zdominowany jest przez alkohol, w tym głównie wódkę, w kategoriach żywności pakowanej zdecydowanie największą kategorię stanowią mięso i wędliny.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl