Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe
2008-04-29 00:59
Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.
Z tradycją i ekologią przede wszystkim…
Z uwagi na rosnącą świadomość, troskę o zdrowie i środowisko, konsumenci w Polsce, zgodnie z najnowszymi trendami światowymi, są coraz bardziej zainteresowani produktami ekologicznymi. Sprzedaż tych produktów najszybciej rośnie w dużych miastach. Główną barierą w rozwoju rynku produktów ekologicznych jest cena. Zgodnie z raportem PMR, średnio jest ona wyższa o 50-100% od ceny zwykłego produktu. Dlatego też wielu producentów nadal zainteresowanych jest głównie eksportem. Powstaje jednak coraz więcej sklepów specjalizujących się w sprzedaży tego typu asortymentu.
Również, coraz większe uznanie wśród Polaków zyskuje żywność tradycyjna, która odwołuje się do staropolskich lub regionalnych receptur. Wysoki poziom konserwatyzmu polskich konsumentów, etnocentryzm ale także rosnąca troska o zdrowie to czynniki powodujące wzrost popytu na tego rodzaju żywność. W odpowiedzi na ten trend pojawiła się m.in. marka Krakowski Kredens, wprowadzona na rynek przez jednego z największych operatorów sklepów delikatesowych – Alma Market.
…ale też kosmopolitycznie
Jednak z drugiej strony, Polacy coraz więcej podróżują i w czasie zagranicznych podróży próbują nowych produktów, poszukując ich później w kraju. Dlatego też produkty importowane stanowią większość na rynku produktów luksusowych.
Największymi dystrybutorami produktów luksusowych, według raportu PMR, są Brown-Forman Polska, Diageo Polska i Wyborowa SA. Wszystkie te firmy dystrybuują alkohole. Znaczenie na rynku luksusowych produktów żywnościowych mają North Coast, Index Food Distribution, De Care czy Tan-Viet International. Również niektórzy detaliści prowadzą import własny produktów z wyższej półki.
Dystrybucja w ciągłym rozwoju
Sprzedaż detaliczna napojów i żywności luksusowej odbywa przez wszystkie podstawowe kanały, z wyjątkiem dyskontów, jednak wiodące znaczenie mają hipermarkety.
fot. mat. prasowe
Struktura rynku sieci delikatesowych w Polsce, wartość sprzedaży ogółem (%), 2007
Struktura rynku sieci delikatesowych w Polsce, wartość sprzedaży ogółem (%), 2007
![Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej [© pixabay.com] Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-spozywcza/Wzrost-cen-najwieksza-bolaczka-branzy-spozywczej-w-Europie-Srodkowej-254703-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl