Społeczeństwo informacyjne 2004-2006
2008-04-25 00:15
Wartość produkcji sprzedanej w poszczególnych kategoriach wyrobów ICT © fot. mat. prasowe
Z publikacji GUS "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań z lat 2004-2006" wynika, że w 2006 r. w Polsce 93% przedsiębiorstw wykorzystywało komputery, na których swoje obowiązki wykonywało 38% pracowników tych firm. Analogiczne wskaźniki dla 25 krajów UE wyniosły 97% i 51%.
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2007
Wyniki badań wskazują, że:- Komputery, sieci i systemy komputerowe i Internet najczęściej stosują przedsiębiorstwa duże (o liczbie pracujących większej niż 250); zajmujące się bankowością, ubezpieczeniami, informatyką, telekomunikacją.
- Liczba przedsiębiorstw posiadających stronę www w latach 2004–2006 wzrosła o 30%.
- Liczba przedsiębiorstw kupujących przez Internet w latach 2003–2005 wzrosła 2,5-krotnie, a sprzedających podwoiła się.
- Gospodarstwa domowe w Polsce są bliżej średniej unijnej niż przedsiębiorstwa pod względem dostępu szerokopasmowego do Internetu.
- W największym stopniu z komputerów i Internetu korzystali: uczniowie i studenci; osoby w wieku 16–24 lata; osoby z wyższym wykształceniem; mieszkańcy dużych miast.
- Najrzadziej z komputerów i Internetu korzystały: osoby w wieku 65–74 lata; osoby z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym (z wyjątkiem uczniów); emeryci, renciści, bezrobotni; mieszkańcy wsi.
1. W 2006 r. pod względem liczebności podmiotów firmy sektora ICT stanowiły 2,5% wszystkich przedsiębiorstw sektora produkcji i usług, a pod względem liczby pracujących 3,8%. W sektorze ICT 60% firm świadczy usługi.
2. Przychody ze sprzedaży sektora ICT wyniosły w 2006 r. 86,7 mld zł, co stanowi 5,5% przychodów sektora produkcji i usług. Dwie trzecie przychodów ze sprzedaży zrealizowano w przedsiębiorstwach zajmujących się usługami ICT, wśród których dominowała telekomunikacja, generując 70% przychodów.
3. Wydajność pracy w sektorze ICT jest o 44% wyższa niż w całym sektorze produkcji i usług.
4. Sektor ICT lepiej niż cały sektor produkcji i usług radzi sobie w zakresie dbałości o poziom kosztów. W 2006 r. na każde 100 zł przychodu z całokształtu działalności, koszty jego uzyskania w sektorze ICT wynosiły 92 zł, a w całym sektorze produkcji i usług – ponad 96 zł.
5. Nakłady sektora ICT na komputery i oprogramowanie wyniosły w 2006 r. ponad 1 mld zł, z czego 69% stanowiły nakłady przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
6. W latach 2004-2006 dynamika nakładów na B+R była trzy razy większa w sektorze ICT niż w całym sektorze produkcji i usług.
WYROBY ICT
fot. mat. prasowe
Wartość produkcji sprzedanej w poszczególnych kategoriach wyrobów ICT
2. Import i eksport wyrobów ICT sukcesywnie wzrasta; eksport rośnie szybciej (w 2006 r. jego wartość wyniosła 19,2 mld zł, a importu wyrobów ICT – 37,6 mld zł), dzięki czemu bilans handlu zagranicznego w tym zakresie poprawia się, choć pozostaje nadal ujemny.
Przeczytaj także:
Internet i komputery w Polsce - raport 2008
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl