Społeczeństwo informacyjne 2004-2006
2008-04-25 00:15
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2007
NAKŁADY NA ICT
1. W 2005 r. nakłady na zespoły komputerowe w Polsce wyniosły 4 mld zł, stanowiąc 3,8% nakładów inwestycyjnych. Najwięcej w zespoły komputerowe zainwestował sektor finansowy, ponosząc czwartą część całości nakładów na ten cel.
2. Wartość zespołów komputerowych i oprogramowania będących w posiadaniu podmiotów gospodarczych i jednostek finansów publicznych systematycznie rośnie i w roku 2005 osiągnęła poziom 52,8 mld zł.
W ujęciu branżowym podmioty należące do sektora finansowego zakumulowały zdecydowanie największą wartość zespołów komputerowych i oprogramowania, wynoszącą 27% wartości tych produktów ICT w gospodarce narodowej.
WYKORZYSTANIE ICT W PRZEDSIĘBIORSTWACH
fot. mat. prasowe
Pracownicy wykorzystujący komputery w przedsiębiorstwach wg województw w 2006 r.
Pracownicy wykorzystujący komputery w przedsiębiorstwach wg województw w 2006 r.
2. W 2006 r. w Polsce 93% przedsiębiorstw wykorzystywało komputery, na których swoje obowiązki wykonywało 38% pracowników tych firm. Analogiczne wskaźniki dla 25 krajów UE wyniosły 97% i 51%.
3. Także pod względem dostępu do Internetu w przedsiębiorstwach Polska z 89% przedsiębiorstw mających ten dostęp, uplasowała się poniżej średniej dla UE, wynoszącej 93%.
4. W 2006 r. stałe połączenie szerokopasmowe z Internetem posiadało 46% przedsiębiorstw, co dało Polsce ostatnią pozycję wśród krajów UE.
5. Praca zdalna za pośrednictwem komputera, Internetu i telefonu jest w Polsce wciąż słabo rozpowszechniona. W styczniu 2006 r. niecałe 6% przedsiębiorstw zatrudniało pracowników w systemie telepracy.
6. Spośród pięciu wybranych celów wykorzystania Internetu, podmioty gospodarcze najczęściej w 2006 r. deklarowały korzystanie z usług bankowych i finansowych on-line (66%), jednocześnie była to dziedzina, w której nastąpił największy wzrost zainteresowania firm na przestrzeni lat 2004-2006.
7. Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w tworzenie własnej strony internetowej. W 2006 r. posiadała ją ponad połowa firm w Polsce, podczas gdy dwa lata wcześniej – 44%. Tylko 13% dużych przedsiębiorstw nie miało własnej strony WWW w 2006 r.
fot. mat. prasowe
Przychody netto ze sprzedaży przez Internet i inne sieci w Polsce
Przychody netto ze sprzedaży przez Internet i inne sieci w Polsce

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl