Stacje telewizyjne: coraz większy wybór
2008-05-04 02:13
Liczba stacji polskojęzycznych dostępnych na rynku polskim © fot. mat. prasowe
W ostatnich latach można zaobserwować bardzo intensywny rozwój rynku telewizyjnego. Z badania TNS OBOP wynika, że w 2008 roku polscy telewidzowie mogą wybierać spośród ponad 110 stacji polskojęzycznych dostępnych w naszym kraju.
Przeczytaj także: Najchętniej oglądane programy telewizyjne
Oczywiście nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie dostępu do takiej liczby stacji, które w zdecydowanej większości dystrybuowane są poprzez platformy cyfrowe i telewizje kablowe. Co więcej nie każdy telewidz może pozwolić sobie na odbiór wszystkich stacji tzw. naziemnych, czyli odbieranych za pomocą zwykłych anten telewizyjnych. W Polsce dostępnych mamy 7 takich stacji. Spośród nich jedynie TVP1, TVP2 i Polsat dostępne są na terenie prawie całego kraju, natomiast pozostałe naziemne swoim zasięgiem obejmują od 59% (TV Puls) do 91% (TVP Info) mieszkańców w wieku 4+.Wraz z rozwojem rynku telewizyjnego zauważalny jest spadek udziałów w widowni stacji naziemnych w stosunku do stacji kablowo – satelitarnych. W 1997 roku ponad 87% czasu przed telewizorem spędzaliśmy na oglądaniu stacji naziemnych, w 2008 odsetek ten spadł do 79%. Na rynku od wielu lat dominują cztery stacje (TVP1, TVP2, Polsat, TVN), które w I kwartale tego roku przyciągnęły prawie 73% widowni telewizyjnej.
fot. mat. prasowe
Liczba stacji polskojęzycznych dostępnych na rynku polskim
„Analizując sytuację na rynkach zagranicznych można się spodziewać, że w najbliższych latach liczba stacji telewizyjnych w Polsce będzie nadal rosła. Dla porównania mieszkańcy Wielkiej Brytanii mogą obecnie wybierać już spośród ponad 170 stacji” – komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3259 osób powyżej 4 roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej.
Przeczytaj także:
Monitoring mediów: gwiazdy "Małych Gigantów" żyłą złota dla TVN
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl