Handel detaliczny a nowe technologie
2008-05-05 10:56
Przeczytaj także: Branża IT: firmy a handel internetowy w sektorze B2B
Jednocześnie tradycyjny detal będzie w coraz większym stopniu korzystać z nowych rozwiązań technologicznych. Oznacza to szersze zastosowanie skomputeryzowanych kas samoobsługowych, systemów kontroli przepływu towarów w oparciu o technologię identyfikacji radiowej (RIDF) oraz specjalne promocje kierowane bezpośrednio do klientów w trakcie zakupów. Tradycyjni sprzedawcy detaliczni będą również częściej wykorzystywać w swojej działalności komputery i internet, umożliwiające natychmiastowy dostęp do informacji o produktach oraz do opinii wyrażanych przez konsumentów o oferowanych produktach.Według raportu zatytułowanego „Sklep Przyszłości 2012–15”, zamówionego przez organizację Visa Europe w ośrodku badawczym Centre for Retail Research, najbliższe siedem lat będzie dla masowego handlu detalicznego okresem wielu zmian. Ponad jedna czwarta detalistów (28,7%) oczekuje spadku liczby sklepów, zaś 70% – wprowadzenia nowych formuł sprzedaży i więcej informacji o produktach.
Klienci będą mogli zamawiać towar w witrynie internetowej i odbierać w sklepie, zaś mniejsze placówki będą mogły skoncentrować się bardziej na usługach i informacji, odchodząc od przechowywania znacznych zapasów towarów na miejscu. Ponad 22% firm handlu detalicznego sądzi, że do tego czasu zainstaluje jakiś rodzaj skomputeryzowanych kas samoobsługowych, 34% przewiduje wprowadzenie usprawniających zarządzanie zapasami „inteligentnych metek” (które w dalszej przyszłości wykorzystywane będą w promocjach konsumenckich), a ponad 50% oczekuje zastosowania nowych rozwiązań technologicznych umożliwiających indywidualne adresowanie promocji konsumenckich z wykorzystaniem poczty elektronicznej i telefonii komórkowej – w oparciu o informacje uzyskane m.in. dzięki programom i kartom lojalnościowym.
Steve Perry, wiceprezes wykonawczy organizacji Visa Europe uważa iż „wyraźnie widać już decydującą rolę, jaką nowe technologie odegrają w kształtowaniu handlu detalicznego przyszłości. Możliwe, że już w dość krótkim czasie wprowadzona zostania cała gama rozwiązań cyfrowych kształtujących ‘Sklep Przyszłości’ i ukierunkowanych na zwiększenie wygody zakupów. Oznaczać to również będzie zwiększone zróżnicowanie placówek detalicznych oraz nowe możliwości biznesowe”.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl