Jak kupujemy leki
2003-09-17 00:50
© fot. mat. prasowe
Co dziesiąty Polak twierdzi, że w ogóle nie kupuje leków dostępnych bez recepty (OTC) - wynika z raportu "Zwyczaje zakupowe Polaków dotyczące nabywania leków", przygotowanego przez TNS OBOP.
Przeczytaj także: Zakupy w aptekach
Jednocześnie 64% Polaków deklaruje, iż przy zakupie konkretnej marki korzysta przede wszystkim z własnego doświadczenia, które jest wynikiem wcześniejszego użytkowania danego produktu. Takie postępowanie generalnie charakteryzuje częściej kobiety, a jeśli chodzi o region Polski - mieszkańców regionu wschodniego oraz pomorskiego.Czynniki determinujące wybór leku OTC danej marki
fot. mat. prasowe
Podstawa: Wszyscy badani, N=1000, w %
Pokazano odpowiedzi wskazane przez > 5% badanych
Z porady lekarza i/lub farmaceuty przy wyborze marki leku OTC, również relatywnie częściej korzystają kobiety, a ponadto osoby z wykształceniem średnim lub wyższym oraz mieszkańcy regionu małopolskiego, centralnego, katowickiego (tylko farmaceuty) i wielkopolskiego (tylko lekarza).
Z raportu TNS OBOP wynika ponadto, że wybierając marki leku OTC badani zwracają również uwagę na wysoką skuteczność leku, tzn. czy daje on efekty i przynosi ulgę (27%), szybkość działania (26%) oraz przyzwyczajenie do leku danej marki (25%).
Zdecydowanie najmniej Polaków przywiązuje wagę do ładnego opakowania leku, zagranicznego pochodzenia producenta oraz czy lek jest nowością na rynku (każdy czynnik - średnio 1% wskazań).
Raport "Zwyczaje zakupowe Polaków dotyczące nabywania leków" został przygotowany w ramach badania OTC Track zrealizowanego w okresie 26.05.–22.06.2003r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i więcej.
OTC Track to badanie o charakterze syndykatowym prowadzone dla marek leków dostępnych bez recepty. OTC Track obejmuje monitoring znajomości marek, reklam oraz używania leków OTC na przestrzeni całego roku. Każdego tygodnia w badaniu uczestniczy 250 Polaków w wieku 15 lat i więcej i wypowiada się na temat leków z różnych kategorii (środki przeciwbólowe, leki na przeziębienie i grypę, środki na ból gardła, witaminy i preparaty witaminowe, leki wspomagające trawienie, leki przeciw alergii).
Przeczytaj także:
Sprzedaż leków w Polsce IV 2010
oprac. : TNS OBOP