Marki własne detalistów w Polsce 2008
2008-05-12 01:08

Udział poszczególnych kanałów dystrybucji sprzedaży marek własnych w Polsce (%), 2007 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2010
Dziś oprócz najniższej i średniej półki cenowej dostępne są już w Polsce nawet produkty segmentu premium. Świadczy to o stopniowym dojrzewaniu rynku i pozwala sądzić, iż wraz z rosnącą jakością produktów marki własnej poprawi się również jej nadal nie najlepszy w Polsce wizerunek.W dyskontach najwięcej
fot. mat. prasowe
Udział poszczególnych kanałów dystrybucji sprzedaży marek własnych w Polsce (%), 2007
Udział poszczególnych kanałów dystrybucji sprzedaży marek własnych w Polsce (%), 2007
Za największą część sprzedaży marek handlowych w Polsce odpowiadają sklepy dyskontowe, w których private labels stanowią nawet 85% oferty. PMR szacuje, iż generują one prawie 66% obrotów całego rynku. W istotny sposób przyczyniają się do popularyzacji produktów marki własnej, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Tak samo wpływa na to rozwój sklepów mniejszych rozmiarów otwieranych w mniej zaludnionych lokalizacjach przez operatorów hipermarketów. W przyszłości należy spodziewać się zatem rosnącego znaczenia supermarketów w dystrybucji marek własnych.
Dodatkowo PMR spodziewa się powolnego wzrostu udziału handlu tradycyjnego na skutek marek własnych wprowadzanych na rynek małych sklepów przez duże grupy handlowe takie jak Emperia Holding czy Eurocash.
Rynek marek własnych w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy wzrostu. Do jego rozwoju przyczyni się nie tylko przewidywany dalszy wzrost znaczenia kanału nowoczesnego, ale również szybko postępująca konsolidacja handlu tradycyjnego. Ponadto, dalsza poprawa jakości oferowanych produktów w najniższym segmencie oraz rozwój wyżej pozycjonowanego asortymentu powinien zachęcić konsumentów do częstszego sięgania po produkty z logo detalisty. Z drugiej strony, w krótkiej perspektywie czasowej, na przeszkodzie w tym rozwoju może stanąć nadal niekorzystne postrzeganie private label przez polskich konsumentów oraz ich przywiązanie do marek producenckich, a także rosnąca zamożność polskiego społeczeństwa.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl