Call centers: liczba stanowisk rośnie
2008-05-19 02:04
Tempo przyrostu stanowisk w polskich call center oraz przyrostu PKB w porównaniu z rokiem poprzednim © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Call center lubiane przez Polaków
W pierwszej fazie badania, czyli na przełomie 2005 i 2006 roku zebrane zostały dane dotyczące 113 call centers. W fazie drugiej, czyli na przełomie 2007 i 2008 roku - 82 call centers. Dane te nie pozwalają więc na jakiekolwiek szacowanie liczby call centers lub liczby stanowisk. Pozwalają jednak na wstępne podanie do publicznej wiadomości tempa przyrostu stanowisk. Liczba call centers, o których zebrane zostały informacje, powoduje że dane dotyczące tempa wzrostu stały się stabilne. Dodawanie kolejnych danych jedynie w nieznacznym stopniu zmienia wskaźnik tempa wzrostu.Przyrost stanowisk w roku 2006 w stosunku do 2005 wynosił 23,2%, a w roku 2007 w stosunku do 2006 – 35,7%. Dużo to czy mało?
fot. mat. prasowe
Tempo przyrostu stanowisk w polskich call center oraz przyrostu PKB w porównaniu z rokiem poprzednim
A jak tempo przyrostu stanowisk w Polsce porównuje się z innymi krajami? Datamonitor prognozował, że tempo przyrostu liczby call centers w rejonie Azja-Pacyfik między 2003 a 2006 będzie równe 15% i nazywał ten przyrost radykalnym. Philippine Call Centre Association podało, że między rokiem 2000 a 2006 liczba stanowisk w call centers zwiększyła się z 1500 stanowisk do 70 tysięcy stanowisk. Znaczyłoby to, że średnioroczne tempo wzrostu wynosiło 38%. Department of Trade and Industry rządu filipińskiego podał z kolei, że w 2001 stanowisk było 3500, a w 2004 – 40000, czyli wzrost wynosił 100% rocznie. Wygląda na to, że podobnie jak w szacunkach dotyczących Polski, w innych narodowych lub regionalnych informacjach i szacunkach każdy podaje to, co jest dla niego wygodne, nie licząc się z rzeczywistością.
Porównanie tempa wzrostu PKB i przyrostu stanowisk w wewnętrznych i outsourcingowych call centers wskazuje, że rynek call center rósł w roku 2006 roku 3,89 raza szybciej niż PKB, a rok później już 6,46 raza szybciej.
Takie tempo wzrostu stanowisk w call centers oznacza, że branża ta rozwija się w Polsce szybko, mimo umiarkowanego poziomu inwestycji zagranicznych. Sprzyjającymi czynnikami są tu z całą pewnością: dynamiczny rozwój e-businesu (internetowe biura podróżny, internetowe sklepy), rozwój sprzedaży w systemie direct (ubezpieczenia komunikacyjne) oraz rozwój usług skierowanych do osób cierpiących na stały brak czasu i do młodego pokolenia, dla którego załatwianie swoich spraw przez telefon i Internet jest czymś najzupełniej naturalnym. Rozwojowi sprzyja także stały spadek cen połączeń telefonicznych.
Do pobrania:
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl