Polscy internauci a usługi turystyczne
2008-05-25 00:15
Przeczytaj także: Internauci wybierają podróż po Europie
Równie ważnym trendem, które wykazało przeprowadzone badanie jest fakt, że współczesny podróżujący internauta zdecydowanie chętniej niż rok wcześniej kupuje przez Internet (34% ankietowanych dokonało ostatniego zakupu online), a niezależnie od tego, jak nabywa usługi (w Internecie czy poza siecią), to wcześniej informacje potrzebne do podjęcia ostatecznej decyzji zbiera właśnie w Internecie (92%).
Na koniec raport wskazuje na bariery, utrudniające dalszy rozwój zakupów produktów turystycznych w sieci. Największą z nich okazał się brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, na co zwróciło uwagę ponad 60% ankietowanych. Natomiast 24% respondentów, przyznało, że po prostu nie mieli możliwości takiego sfinalizowania transakcji w przypadku wybranej przez siebie oferty. Przełamanie tych barier poprzez rozbudowę serwisów internetowych, tak by zawierały one wszystkie potrzebne turyście informacje oraz możliwości bezpiecznego i wygodnego dokonania zakupu przez Internet, jest więc warunkiem dalszego rozwoju branży turystycznej w Internecie.
Adam Kwaśniewski z Google tak podsumowuje wyniki raportu: „Raport jest cennym źródłem informacji z dwóch powodów. Po pierwsze przedstawia dynamiczny portret współczesnego turysty, który zdecydowanie chętniej niż kiedyś dokonuje zakupów online, Staje się on coraz bardziej niezależny od lokalnego biura podróży, bo coraz częściej sam aktywnie poszukuje informacji i świadomie wybiera z nieograniczonej liczby ofert dostępnych w sieci. Po drugie, dane z raportu to szansa dla przedsiębiorców na dostosowanie się do aktualnych trendów. Obecność usługodawców w Internecie to podstawa i rzecz dla internautów oczywista. Inwestycja w rozbudowę serwisu internetowego i zaoferowanie usług online zwraca się w postaci wzrostu zainteresowania klientów witryną oraz zakupem przez Internet. Rośnie znaczenie wyszukiwarek jako elementu procesu zakupu, a nie tylko źródła informacji i wiedzy – obecność w wyszukiwarkach gwarantuje więc dotarcie do potencjalnego klienta w momencie, gdy myśli on o zakupie. Obecnie kluczowe znaczenie ma również umożliwienie klientom sfinalizowania transakcji w sieci w sposób sprawny, a zarazem przyjazny dla internauty. Tu bowiem tkwi w tej chwili największy potencjał wzrostu. Tym bardziej, że odwiedzający ciekawe zakątki naszego kraju turyści to już nie tylko zaprzyjaźnieni z Internetem Polacy, ale również goście z krajów Europy Zachodniej, a tam tendencje rosnącej wagi Internetu w turystyce są jeszcze silniejsze”.
Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Google zostało zrealizowane za pośrednictwem firmy Gemius w dwóch turach: w 2006 roku i w 2007 roku. Do analiz wybrano takich internautów, którzy kiedykolwiek szukali informacji o produktach turystycznych w Internecie lub dokonali zakupu usług turystycznych w sieci. Dane zebrano przy użyciu kwestionariuszy rozesłanych pocztą elektroniczną do użytkowników sieci należących do panelu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, spółki należącej do grupy Gemius.
![Rezerwacje wakacji przez Internet II 2014 [© Patryk Kosmider - Fotolia.com] Rezerwacje wakacji przez Internet II 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/turystyka/Rezerwacje-wakacji-przez-Internet-II-2014-134015-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl