Media o serwisach social lending
2008-05-23 01:18

© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Social lending coraz popularniejszy
Serwisy pożyczkowe (nazywane też serwisami social lending lub pożyczki P2P) to nowy rodzaj usług internetowych. Działanie serwisów polega na tym, że zarejestrowani w nich użytkownicy wzajemnie pożyczają sobie pieniądze. Portale działają na zasadzie aukcji – zainteresowany pożyczką umieszcza swoje ogłoszenie, a następnie wybiera najkorzystniejszą ofertę z otrzymanych od innych użytkowników. Serwis zarabia na prowizji od każdej transakcji. Pierwsze portale pożyczkowe powstały w Stanach Zjednoczonych dwa lata temu.Na polskim rynku funkcjonują na razie trzy portale pożyczkowe: Finansowo.pl, Kokos.pl i Monetto.pl, planowane jest także uruchomienie czwartego – Pirkonto.pl. Najwcześniej zadebiutował Kokos.pl, który został uruchomiony na początku lutego 2008 r. Miesiąc później zadebiutowały dwa kolejne – Monetto.pl i Finansowo.pl. Specjaliści NewsPoint przeprowadzili analizę ilościową publikacji dla wszystkich czterech serwisów za okres roku kalendarzowego (1 kwietnia 2007 – 31 marca 2008) oraz analizę jakościową dla pierwszego kwartału 2008 r.
Analiza ilościowa (1 kwietnia 2007 – 31 marca 2008)
fot. mat. prasowe
Inną strategię przyjął natomiast właściciel portalu Kokos.pl, który działania informacyjne rozpoczął wraz ze startem działalności. Do tej pory brakuje natomiast informacji w mediach na temat portalu Pirkonto.pl – być może, podobnie jak Kokos.pl, stanie się on bardziej aktywny komunikacyjnie już po rynkowym launchu.
Analiza jakościowa (1 stycznia 2008 – 31 marca 2008)
Ze względu na pojawienie się nowej kategorii usług finansowych i niemal równoczesne wejście na rynek trzech firm, znakomita większość publikacji ma charakter przekrojowy i dotyczy niemal wszystkich trzech firm równocześnie. Autorzy tekstów, poza informowaniem o rynku, starają się również edukować konsumentów, poprzez objaśnianie idei social lending oraz zamieszczanie porad dla użytkowników serwisów pożyczkowych. Niektórzy blogerzy opisywali także wyniki dokonanych przez siebie testów serwisów.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl