Koniunktura konsumencka V 2008
2008-05-29 00:08
W maju 2008 r. ponownie pogorszyły się nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego - obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej zmniejszyły się, zarówno bieżący, jak i wyprzedzający - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2008
Wskaźnik bieżący zmniejszył się do –5,3 i był niższy niż w kwietniu o 1,5 pp., a w stosunku do wartości sprzed roku osiągnął taki sam poziom. Natomiast wskaźnik wyprzedzający przyjął wartość –8,9, a więc o 3,4 pp. niższą niż w poprzednim miesiącu, a w porównaniu do sytuacji sprzed roku wartość tego wskaźnika była niższa o 2,5 pp.Poziom wskaźników koniunktury konsumenckiej osiągnięty w maju 2008 r. wskazuje, że wyjątkowo korzystne uwarunkowania gospodarcze i finansowe konsumpcji w poprzednim miesiącu nie utrzymały się i oczekiwać jednak należy osłabienia dynamiki konsumpcji indywidualnej.
Na zanotowane zmiany wskaźników koniunktury konsumenckiej negatywnie wpłynęły znacznie gorsze oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji gospodarczej kraju oraz gorsze oceny obaw przed wzrostem bezrobocia i możliwości zaoszczędzenia pieniędzy. Jedynie oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oddziaływały w przeciwnym kierunku.
Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej, pomimo niekorzystnych zmian w ostatnim miesiącu, zwraca uwagę utrzymywanie się wysokich ocen zmian zaszłych w sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz ogólnej sytuacji gospodarczej kraju w ostatnich 12-tu miesiącach. Oznacza to, że społeczeństwo polskie w dalszym ciągu odczuwa wzrost dochodów (którymi dysponuje w swoich gospodarstwach domowych) oraz dostrzega utrzymywanie wysokiego poziomu wzrostu gospodarczego kraju.
Szczególną wagę zwracają wyjątkowo wysokie oceny dotyczące dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych, które osiągnęły wartość zbliżoną do osiąganych w niektórych miesiącach poprzedniego roku.
Niepokojące jest ponowne zwiększenie się poziomu obaw przed wzrostem bezrobocia i jego kształtowanie się na poziomie wyższym niż rok temu. Oznacza to, że społeczeństwo polskie w dalszym ciągu nie odczuwa jeszcze, po sezonowym pogorszeniu, znacznej poprawy na rynku pracy.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl