Dysonans kulturowy a organizacja firmy
2008-06-09 13:43
Przeczytaj także: Komunikacja niewerbalna a różnice kulturowe
Pozytywnymi stronami różnorodności kulturowej są:
- poszerzanie znaczeń, z uwagi na wielość punktów widzenia, większą otwartość na nowe pomysły i wielość interpretacji,
- zwiększenie możliwości wyboru, na skutek większej twórczości, elastyczności i umiejętności rozwiązywania problemów,
- zwiększenie niepewności na skutek większej złożoności i niejednoznaczności sytuacji społecznych,
- trudność w uzgadnianiu znaczeń na skutek błędów w komunikacji i braku porozumienia,
- trudność w uzgadnianiu działań.
- należy zakładać raczej istnienie różnic kulturowych niż podobieństw, dopóki te ostatnie nie zostaną udowodnione, aby nie zostać zaskoczonym przez nagły wybuch konfliktu,
- należy kłaść nacisk raczej na opis niż na interpretację lub ocenę tego, co ktoś powiedział lub zrobił,
- należy próbować zrozumieć lub zinterpretować daną sytuację, patrząc na nią przede wszystkim z punktu widzenia przedstawiciela innej kultury, a dopiero potem z perspektywy swojej własnej kultury,
- wyjaśnienie danej sytuacji należy zawsze traktować jako prawdopodobne w danej chwili, a nie jako pewne — ta sama sytuacja w innym kontekście może pociągnąć za sobą zupełnie inną interpretację.
fot. mat. prasowe
Więcej informacji na temat dysonansu kulturowego, zarządzania nim, typów kultury organizacyjnej (dominacji, rywalizacji, współdziałania i adaptacji) i ich wpływu na wyniki osiągane przez firmy znajdziesz w książce „Kultura organizacyjna” Czesława Sikorskiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2006). Książkę znajdziesz w księgarni internetowej Becka www.ksiegarnia.beck.pl, wpisując w pole wyszukiwarki zwrot „kultura organizacyjna”.
Przeczytaj także:
Makiawelizm może pomóc w skutecznej komunikacji
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck