Branża PR w mediach V 2008
2008-06-12 01:14
Przeczytaj także: Branża PR w mediach IV 2008
W maju 2008 roku ukazały się 302 publikacje związane z PR-em, to o ok. 11% mniej niż w kwietniu tego roku, ale aż o 50% więcej niż w maju roku ubiegłego. 31 z nich to materiały z radia i telewizji, pozostałe - to publikacje prasowe.W opisywanym miesiącu najczęściej poruszanym przez media tematem związanym z public relations był PR Polski (w zestawieniu znajdują się 82 publikacje o tej tematyce).
fot. mat. prasowe
Kontekst, w jakim pisano o PR i ocena publikacji
Kontekst, w jakim pisano o PR i ocena publikacji
Temat PR-u Polski dotyczył jednak nie tylko promocji miejscowości, ale też zagranicznego wizerunku całego kraju. Rzeczpospolita pisała o planowanej ekspozycji Polski na wystawie w Saragossie która, zdaniem dziennikarki, Joanny Cabaj „ma być dla nas szansą na przyciągnięcie do Polski hiszpańskich inwestorów, głównie z sektora energetycznego oraz budowlanego”.
Na drugim miejscu znalazła się tematyka PR-u politycznego – 70 publikacji, a na trzecim ogólne zagadnienia dotyczące branży PR, którym poświęcono 51 materiałów. Osobą najczęściej cytowaną w kontekście public relations był Eryk Mistewicz.
Jan Piński i Tomasz P. Terlikowski w tygodniku Wprost zastanawiali się nad wizerunkiem Donalda Tuska. Uznali, że miodowy okres nie mógł trwać wiecznie i premier zaczął mieć kłopoty z wizerunkiem medialnym. Jego głównym problemem nie jest zdobycie popularności tylko utrzymanie jej do przyszłych wyborów prezydenckich. Dziennikarze zauważyli, że PR premiera opiera się na byciu celebrity, co niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Według nich premier jest dziś prawie takim samym produktem marketingu politycznego jak zachodni politycy, a jego PR-owcy czerpią inspiracje z wizerunku takich polityków jak Nicolas Sarkozy, Angela Merkel czy Bill Clinton.
fot. mat. prasowe
Autorzy najczęściej piszący o PR oraz tematy przez nich poruszane
Autorzy najczęściej piszący o PR oraz tematy przez nich poruszane
Branży PR dotyczyła także sonda Pulsu Biznesu, który zapytał PR-owców o to, jakie mają przygotowanie zawodowe. Z sondażu wynikło, że dyplomowanymi ekspertami ds. public relations są tylko nieliczni.W badaniu wzięli udział PR-owcy pracujący w Warszawie, ponieważ tutaj, jak podkreślał autor artykułu, mieści się najwięcej firm świadczących usługi public relations oraz działów PR w korporacjach. Jak się okazało na 202 przebadanych przedstawicieli branży, aż 141 osób nie ma żadnego wykształcenia kierunkowego, a tylko 35 ukończyło w różnych placówkach studia podyplomowe z zakresu PR-u.
W maju częściej o PR pisały media ogólnopolskie, które zamieściły 170 publikacji związanych tematycznie z public relations. Natomiast w mediach regionalnych znalazły się 132 materiały o tej tematyce.
Zdecydowanie najczęściej o branży public relations w maju pisały dzienniki – pochodzi z nich aż 194 na 302 wszystkie publikacje uwzględnione w zestawieniu.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl