Sprzedaż bezpośrednia w Polsce rośnie
2008-06-16 01:01
Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia w 2009 r. wzrosła
Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na polskim rynku zwiększyła się w roku 2007 o 5 proc., do poziomu 2 miliardów 85 milionów złotych (dane szacunkowe). Odpowiada to trendom europejskim – na naszym kontynencie wartość sprzedaży bezpośredniej wzrosła do poziomu 20 mld euro w roku 2007.fot. mat. prasowe
Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo
– Wzrost sektora wynika z kilku czynników – twierdzi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. – W sprzedaży bezpośredniej dostępne są coraz lepsze towary i usługi, nierzadko o wyższej jakości czy wydajności w porównaniu ze swoimi odpowiednikami sklepowymi. Klienci to dostrzegają i coraz chętniej korzystają z takiej oferty. [...] rosnąca popularność tej formy handlu może wynikać z pewnego znużenia konsumentów reklamą i potrzeby kontaktu z doradcą służącym radą i pomocą w wyborze usługi czy produktu. Badania rynku sprzedaży bezpośredniej i opinii konsumenckich wskazują na to, że o rosnącej popularności tej formy handlu decydują przede wszystkim indywidualne podejście do klienta, możliwość uzyskania konsultacji i porady, warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup – dodaje Luboń.
Wzrosła także w tym samym czasie liczba sprzedawców bezpośrednich w Polsce – do 691 tys. osób (w tym 553 tys. w przedsiębiorstwach członkowskich PSSB). Wśród sprzedawców, z których olbrzymia większość to indywidualni przedsiębiorcy, nadal zdecydowanie przeważają kobiety – stanowią niemal 90 proc. osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Dla około 88 proc. spośród nich sprzedaż bezpośrednia to zajęcie dodatkowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.
fot. mat. prasowe
Powody dokonywania zakupu u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośredni
Na początku tego roku Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zleciło instytutowi GfK Polonia przeprowadzenie badań na temat postaw Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej. Badania pokazują, że 42 proc. Polaków skorzystało z towarów i usług oferowanych w tym kanale dystrybucji. Rośnie również zadowolenie z jakości towarów kupionych w firmach sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku zdecydowanie zadowolonych i raczej zadowolonych było 89 proc. badanych. W stosunku do roku 2000 liczba ta zwiększyła się o 25 proc. Blisko połowa Polaków, bo 47 proc. uważa, że sprzedaż bezpośrednia ma wiele zalet i jest korzystna dla kupującego. Współczynnik ten w porównaniu do 2000 roku zwiększył się o 9 proc.
Głównymi powodami do dokonywania zakupów u konsultantów zajmujących się sprzedażą bezpośrednią są zniżki cenowe i promocje (47 proc.), wygoda związana z możliwością niespiesznego wyboru towarów, możliwość przejrzenia katalogów (40 proc.), czy też wygoda związana z tym, że sprzedawca przychodzi do domu klienta (39 proc.). Sprzedaż bezpośrednia systematycznie ugruntowuje swoją pozycję w gospodarce, a wśród Polaków rośnie zaufanie do tej formy sprzedaży towarów i usług.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez GfK na zlecenie PSPB w dniach 7-11 lutego 2008 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie losowej. W badaniu brali udział Polacy powyżej 15 roku życia. Wykorzystana metoda badawcza to indywidualne wywiady bezpośrednie (CAPI) w ramach wielotematycznego badania sondażowego typu Omnibus (face-to-face).
Do pobrania:
Do pobrania:
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl