Sprzedaż bezpośrednia w Polsce rośnie
2008-06-16 01:01

Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia w 2009 r. wzrosła
Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na polskim rynku zwiększyła się w roku 2007 o 5 proc., do poziomu 2 miliardów 85 milionów złotych (dane szacunkowe). Odpowiada to trendom europejskim – na naszym kontynencie wartość sprzedaży bezpośredniej wzrosła do poziomu 20 mld euro w roku 2007.fot. mat. prasowe
Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo
Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią - trend 2004 - 2008
– Wzrost sektora wynika z kilku czynników – twierdzi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. – W sprzedaży bezpośredniej dostępne są coraz lepsze towary i usługi, nierzadko o wyższej jakości czy wydajności w porównaniu ze swoimi odpowiednikami sklepowymi. Klienci to dostrzegają i coraz chętniej korzystają z takiej oferty. [...] rosnąca popularność tej formy handlu może wynikać z pewnego znużenia konsumentów reklamą i potrzeby kontaktu z doradcą służącym radą i pomocą w wyborze usługi czy produktu. Badania rynku sprzedaży bezpośredniej i opinii konsumenckich wskazują na to, że o rosnącej popularności tej formy handlu decydują przede wszystkim indywidualne podejście do klienta, możliwość uzyskania konsultacji i porady, warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup – dodaje Luboń.
Wzrosła także w tym samym czasie liczba sprzedawców bezpośrednich w Polsce – do 691 tys. osób (w tym 553 tys. w przedsiębiorstwach członkowskich PSSB). Wśród sprzedawców, z których olbrzymia większość to indywidualni przedsiębiorcy, nadal zdecydowanie przeważają kobiety – stanowią niemal 90 proc. osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Dla około 88 proc. spośród nich sprzedaż bezpośrednia to zajęcie dodatkowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.
fot. mat. prasowe
Powody dokonywania zakupu u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośredni
Powody dokonywania zakupu u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią - 5 najważniejszych przyczyn
Na początku tego roku Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zleciło instytutowi GfK Polonia przeprowadzenie badań na temat postaw Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej. Badania pokazują, że 42 proc. Polaków skorzystało z towarów i usług oferowanych w tym kanale dystrybucji. Rośnie również zadowolenie z jakości towarów kupionych w firmach sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku zdecydowanie zadowolonych i raczej zadowolonych było 89 proc. badanych. W stosunku do roku 2000 liczba ta zwiększyła się o 25 proc. Blisko połowa Polaków, bo 47 proc. uważa, że sprzedaż bezpośrednia ma wiele zalet i jest korzystna dla kupującego. Współczynnik ten w porównaniu do 2000 roku zwiększył się o 9 proc.
Głównymi powodami do dokonywania zakupów u konsultantów zajmujących się sprzedażą bezpośrednią są zniżki cenowe i promocje (47 proc.), wygoda związana z możliwością niespiesznego wyboru towarów, możliwość przejrzenia katalogów (40 proc.), czy też wygoda związana z tym, że sprzedawca przychodzi do domu klienta (39 proc.). Sprzedaż bezpośrednia systematycznie ugruntowuje swoją pozycję w gospodarce, a wśród Polaków rośnie zaufanie do tej formy sprzedaży towarów i usług.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez GfK na zlecenie PSPB w dniach 7-11 lutego 2008 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie losowej. W badaniu brali udział Polacy powyżej 15 roku życia. Wykorzystana metoda badawcza to indywidualne wywiady bezpośrednie (CAPI) w ramach wielotematycznego badania sondażowego typu Omnibus (face-to-face).
Do pobrania:
Do pobrania:
![Skuteczna sprzedaż bezpośrednia - bariery [© endostock - Fotolia.com] Skuteczna sprzedaż bezpośrednia - bariery](https://s3.egospodarka.pl/grafika/sprzedaz-bezposrednia/Skuteczna-sprzedaz-bezposrednia-bariery-r420Ug.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl