Cyberslacking w pracy poprawia efektywność
2008-06-18 13:15
Przeczytaj także: Jak wykorzystujemy Internet w pracy?
StatystykiAutorzy raportu posuwają się w swoich twierdzeniach jeszcze dalej - wyliczają, że przez odcinanie pracownikom dostępu do Internetu gospodarka w Wielkiej Brytanii, w ciągu ostatniego roku, poniosła straty w wysokości 4 miliardów funtów.
70% wiodących firm w Wielkiej Brytanii zablokowało swoim pracownikom dostęp do serwisów MySpace i Facebook (prekursorzy polskiego serwisu „Nasza klasa”). Tam gdzie Internet nie jest niezbędny do pracy, często całkowicie odcięto od niego pracowników.
Jak wykorzystać „swoje 10 minut”
Może za spadek produktywności winić należy przedłużające się godziny pracy i bardziej wymagających szefów? Tak właśnie sądzi Dr Chamorro-Premuzic, a bazując na uniwersyteckich badaniach psychologicznych twierdzi, że najlepiej odstresować się przeznaczając 10 minut dziennie na następujące czynności:
- Typowe gry komputerowe
- Osobiste e-maile i Internetowe kontakty towarzyskie
- Zakupy on-line
- Przeglądanie Internetu
- Załatwianie prywatnych spraw (banki, rezerwacje biletów, etc.)
Czy silna wola wystarczy?
Pozostaje jeden drobny problem – niewielki odsetek pracowników jest w stanie po 10-ciu minutach zakończyć swój cyber-relax. Agencja Reuters podaje, że 60% amerykańskich pracowników przyznaje się do marnowania nawet do 1,5 godziny czasu w pracy na cyberslacking.
Analizując raport firmy Gemius, która badała polskich pracowników, dowiemy się, że 93% osób, które mają dostęp do Internetu w pracy przyznaje się do cyberslackingu. 50% ankietowanych uważa, że załatwianie prywatnych spraw w czasie pracy to coś, co robi każdy kto ma taką możliwość. Jedynie 31% uważa, że jest to nieuczciwe, 24% sądzi, że jest to niewłaściwe, a tylko 20% twierdzi, że obniża to jakość ich pracy.
Nie bez powodu też, w ciągu ostatnich kilu lat, jak grzyby po deszczu wyrosły firmy produkujące oprogramowanie do walki z cyberslackingiem takie jak Spector Pro czy polski statlook. Wygląda na to, ze problem jednak istnieje.
oprac. : eGospodarka.pl