Rośnie chiński rynek detaliczny
2008-07-08 12:45
Wartość sprzedaży detaliczncznej w Chinach (mld euro) oraz dynamika wzrostu (%), 2004-2008 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?
fot. mat. prasowe
Wartość sprzedaży detaliczncznej w Chinach (mld euro) oraz dynamika wzrostu (%), 2004-2008
W Chinach nadal utrzymuje się ogromna dysproporcja pomiędzy poziomem rozwoju i zamożności regionów wiejskich i miejskich. Dochody ludności chińskiej w miastach są trzykrotnie wyższe niż na prowincji (średnie roczne dochody rozporządzalne na osobę w gospodarstwach miejskich wynoszą 1 259 euro, podczas gdy na wsiach – 378 euro), szybciej też rosną, rocznie realnie w granicach 7-12%. Najwyższe dochody rejestrują mieszkańcy dwóch największych miast kraju – Szanghaju i Pekinu.
Handel detaliczny w Chinach, koncentrujący się na największych miastach, rozwija się dynamicznie w każdym segmencie, wraz ze zmieniającymi się zachowaniami konsumentów oraz na skutek działań chińskich władz. Tradycyjnie, Chińczycy robią drobne za to częste zakupy na targowiskach lub w rodzinnych niezależnych małych sklepach wielobranżowych, położonych niedaleko miejsca zamieszkania. Wynika to z uwarunkowań kulturowych, mieszkaniowych (małe mieszkania, małe lodówki) oraz własnościowych (relatywnie niewiele gospodarstw dysponuje samochodem). Zachowania zakupowe Chińczyków jednak zmieniają się, głównie na skutek rozwoju nowoczesnych kanałów sprzedaży (hipermarketów, supermarketów, sklepów specjalistycznych), dynamicznie rozwijających się centrów handlowych oraz trendów wyznaczanych przez zagraniczne firmy i popularyzowanych przez środki masowego przekazu. Również artykuły sprzedawane w większych, często sieciowych sklepach, są uważane za produkty o wyższej jakości, na jaką Chińczyków coraz częściej stać.
Do rozwoju nowoczesnych kanałów dystrybucji, sklepów sieciowych, walnie przyczyniły się zmiany prawne wprowadzone przez Chiny, otwarcie się na zagraniczne inwestycje, umożliwienie samodzielnej działalności firmom z zagranicy, przywrócenie możliwości handlu bezpośredniego czy usystematyzowanie zasad działalności franczyzowej. Również nie bez znaczenia jest nastawienie lokalnych władz chińskich, popierających rozwój nowoczesnych sklepów, jako bardziej higienicznych niż tradycyjne chińskie targowiska.
Chiński rynek handlu detalicznego zdominowany jest przez lokalne firmy, prowadzące zazwyczaj bardzo liczne sieci mniejszych sklepów, jednak niektórzy zagraniczni gracze, tak jak np. Wal-Mart czy Carrefour, działający w Chinach od ponad 10 lat, radzą sobie na nim coraz lepiej. Firmy z czołówki światowego handlu (pięć największych firm handlowych na świecie jest obecnych w Chinach) ciągle pracują nad dostosowaniem się do specyfiki lokalnego rynku, zoptymalizowaniem dostaw i równoczesną ekspansją.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl