Niemcy: kobiety a zakładanie własnej firmy
2008-07-14 12:31
Udział branż w nowopowstałych przedsiębiorstwach w Niemczech w pierwszej połowie 2008 roku z uwzględ © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Własny biznes w rękach kobiet?
Z danych Creditreform wynika, że 21% nowych przedsiębiorstw z pierwszego półrocza 2008 r. założyły kobiety. To nadal stanowi mniejszość we wszystkich nowopowstałych firmach w Niemczech.Główną przyczyną takiej sytuacji jest ogólnie niższa aktywność zawodowa kobiet, niż mężczyzn. I dzieje się tak nie tylko w Niemczech, ale w większości krajów, w tym w Polsce. W raporcie Ministerstwa Pracy „Zatrudnienie w Polsce 2007 r.” możemy przeczytać m.in., że tylko 20% kierowników w dużych firmach to kobiety, mimo że w 75% to właśnie one najczęściej podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe.
Biorąc pod uwagę branże na niemieckim rynku, częściej niż mężczyźni, kobiety zakładały firmy w branży handlu detalicznego (15,9 %), usług personalnych (9,9%), a także w turystyce i gastronomii (4,2%). Przemysł przetwórczy oraz budownictwo to sektory, w których kobiety jako założycielki to rzadkość.
fot. mat. prasowe
Udział branż w nowopowstałych przedsiębiorstwach w Niemczech w pierwszej połowie 2008 roku z uwzględ
Prezes Creditreform Polska, Stanisław Wojtaszek zauważa, że: „Taka sytuacja sprowadza się do analizy struktur branż na rynku niemieckim, dokonanej przez Creditreform. Kobiety najczęściej zakładały np. firmy doradztwa personalnego, które mogą zatrudniać kilku pracowników, natomiast nie wyobrażam sobie, gdyby tyle samo osób zatrudnionych było w firmie budowlanej lub w przemyśle, gdzie dominują wciąż jednak mężczyźni”.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl