Telewizja: rosną oczekiwania Polaków
2008-07-15 13:12
Program telewizyjny bez pasm reklamowych, możliwość oglądania ulubionych seriali i programów o dowolnej porze, a także dostęp do Internetu za pośrednictwem telewizora i pilota - takiej telewizji oczekują dziś Polacy. Raport na temat potrzeb telewidzów przygotowała poznańska firma Inotel we współpracy z TNS OBOP.
Przeczytaj także: Cyfryzacja: niewiedza Polaków wciąż duża
Wnioski z badań są jednoznaczne: jesteśmy znudzeni tradycyjną telewizją. W dobie Internetu i dostępu do niemal nieograniczonej ilości treści multimedialnych, nasze oczekiwania systematycznie rosną. Nic więc dziwnego, że aż 33% Polaków zakłada możliwość rezygnacji z usług operatorów telewizji kablowej lub platform cyfrowych, jeśli nie wzbogacą one w najbliższym czasie swojej oferty i nie stanie się ona bardziej spersonalizowana. Wśród osób młodych i dobrze wykształconych wynik ten jest jeszcze wyższy i oscyluje w granicach 47%. Polacy są gotowi zapłacić więcej za wysokiej jakości obraz i dźwięk, bogatszy repertuar, a także dostęp do wielu dodatkowych, niedostępnych obecnie funkcji.Znudzeni reklamą
Zdaniem Jakuba Dwernickiego, prezesa zarządu spółki Inotel, która przygotowała raport, to poważny sygnał zarówno dla właścicieli popularnych kablówek, jak i operatorów telekomunikacyjnych, którzy wprowadzają bardziej zaawansowane usługi telewizji internetowej. – "Z naszych badań wynika, że Polaków przestała satysfakcjonować proponowana im oferta telewizyjna. Bez wątpienia, dostawcy usług telewizyjnych powinni poważnie zastanowić się, jak sprostać rosnącym oczekiwaniom odbiorców. Dziś nie wystarcza nam już nawet najbardziej atrakcyjna oferta programowa, chcemy mieć większy wpływ na to co, kiedy i w jaki sposób oglądamy. Telewidzowie stali się bardziej świadomi swoich potrzeb, a tym samym bardziej wymagający" – komentuje Dwernicki.
Wyniki raportu, przygotowanego przez Inotel we współpracy z TNS OBOP, pokazują, że najbardziej jesteśmy znużeni reklamą: aż 45% ankietowanych chciałoby mieć możliwość przewijania spotów. Ta liczba akurat nie dziwi. Długość bloków reklamowych i ich częstotliwość systematycznie rośnie. Coraz trudniej jest więc nam śledzić fabułę programu i coraz częściej reklamy – zamiast zachęcać do kupna danego produktu – po prostu nas irytują. Jednym z powodów jest to, że pojawiają się zawsze w najmniej odpowiednim momencie.
Internet w TV
Ciekawe są wyniki dotyczące funkcji, jaką ma spełniać współczesna telewizja. Okazuje się, że Polakom marzy się bardziej nowoczesna i wszechstronna oferta. Aż 30% respondentów chciałoby korzystać z Internetu za pośrednictwem telewizora, 29% chętnie skorzystałoby z wirtualnej wypożyczalni DVD oraz z usługi video na żądanie, a 25% ankietowanych marzy o prowadzeniu wideo-rozmów ze znajomymi z wykorzystaniem odbiornika telewizyjnego.
Czy to oznacza, że przesiąknęliśmy literaturą i filmami science-fiction? Niekoniecznie, telewizja dająca takie możliwości, działa już z powodzeniem od kilku lat na Zachodzie i dynamicznie się rozwija, szczególnie we Francji.
Przeczytaj także:
Boże Narodzenie: rodzinne święta z telewizją?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
telewizja, Preferencje telewizyjne, telewizja cyfrowa, badania telewidzów, badanie preferencji widzów, IPTV, Polacy