Telewizja: rosną oczekiwania Polaków
2008-07-15 13:12
Przeczytaj także: Cyfryzacja: niewiedza Polaków wciąż duża
- "Pamiętajmy, że współczesna telewizja nie oferuje nam wiele więcej możliwości niż kilka, czy kilkanaście lat temu. Owszem, jakość nadawanych programów i dźwięku, a także oferta programowa stacji, jest nieporównywalna, ale sama zasada działania telewizji się nie zmieniła. Wciąż jesteśmy tylko odbiorcami i nie mamy żadnego wpływu na ramówkę czy jakość programów" – analizuje Jakub Dwernicki.
Nowy wymiar telewizji
Stąd też kilka lat temu zrodziła się idea IPTV - wysokiej jakości telewizji cyfrowej z funkcjami dodatkowymi, dającymi widzom pewną swobodę w wyborze tego, co i kiedy chcą oglądać.
- "IPTV to kolejny etap rozwoju telewizji, który można porównać do rewolucji, kiedy to na naszych ekranach zaczęliśmy odbierać telewizję w kolorze. W ramach IPTV, obok odbioru programów TV w wysokiej rozdzielczości, można np. wymieniać między sobą filmy, zdjęcia oraz inne nagrania - podobnie jak w sieci YouTube. Telewidz ma także dostęp do internetowych stacji radiowych, może też surfować w Internecie za pośrednictwem telewizora. [...]" – tłumaczy Dwernicki.
Według danych opublikowanych przez firmę analityczną Park Associates, tego typu telewizja staje się obecnie jednym z najszybciej rozwijających się mediów. Należy się spodziewać nawet pięciokrotnego wzrostu liczby abonentów IPTV do 2011 roku. "Telewizja IP gwarantuje bardzo wysoką jakość obrazu i dźwięku oraz dostęp do wielu funkcji dodatkowych, takich jak np. możliwość dostępu do Internetu za pośrednictwem pilota, ale tylko pod warunkiem, że zapewnimy transfer sygnału na poziomie 10 Mb/s. Takie możliwości zapewniają wyłącznie sieci światłowodowe, które trzeba budować od podstaw" – tłumaczy Jakub Dwernicki.
Coraz więcej HD
Raport przygotowany przez Inotel wskazuje na jeszcze jedną ważną tendencję na rynku telewizyjnym. Coraz więcej Polaków chce oglądać programy w wysokiej rozdzielczości. Choć na razie jedynie 10% polskich telewidzów przyznaje się do posiadania telewizora oznaczonego „HD Ready”, w ciągu roku kolejne 10% deklaruje chęć zakupu takiego odbiornika. W dalszej przyszłości telewizor wysokiej rozdzielczości chce zakupić 17% Polaków. Wszystko więc wskazuje na to, że staniemy się wkrótce jednym z liderów telewizji HD w Europie.
Przeczytaj także:
Boże Narodzenie: rodzinne święta z telewizją?
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
telewizja, Preferencje telewizyjne, telewizja cyfrowa, badania telewidzów, badanie preferencji widzów, IPTV, Polacy