Kupno samochodu na kredyt mało popularne
2008-07-16 10:00
Przeczytaj także: Przy wyborze auta najważniejsza cena
Badania rynku motoryzacyjnego, przeprowadzone dla GE Money Banku, objęły 5 krajów: Polskę, Niemcy, Czechy, Węgry oraz Rumunię.Polacy i Czesi wolą używane
W objętych badaniem krajach, średnio ponad 1/3 kierowców planuje kupno samochodu dla swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 2 lat. Na tle tych krajów zdecydowanie wyróżnia się Rumunia, gdzie taki zakup planuje aż połowa ankietowanych. Mieszkańcy Rumunii oraz Węgrzy zdecydują się raczej na auto fabrycznie nowe, a Polacy i Czesi wybiorą samochody używane.
Polacy kupili za własne oszczędności
Aż 2/3 Polaków sfinansowało kupno swojego samochodu w całości własnymi oszczędnościami. To największa grupa w porównaniu z innymi krajami objętymi badaniem. Najbardziej różnimy się pod tym względem od Węgrów – tam na kupno auta za swoje oszczędności zdecydowała się tylko nieco ponad 1/3 ankietowanych.
Finansowanie auta w całości kredytem było mało popularnym rozwiązaniem – wybrało je średnio 10% ankietowanych mieszkańców Europy Środkowej. Najchętniej z kredytu korzystali Niemcy (niemal 15%), a częściowe sfinansowanie zakupu samochodu kredytem najczęściej wybierali Węgrzy.
W pozostałych krajach niewielu kierowców (tylko kilka procent) decydowało się na taką możliwość. Polacy ciągle jeszcze odnoszą się z niechęcią do kredytów bankowych. Przyczyną jest zarówno nieufność, jak również niski poziom rozwoju relacji społeczeństwo – gospodarka — komentuje prof. dr hab. Paweł Kozłowski z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN.
Wydać mało, szybko spłacić
Polacy przeznaczą na kupno samochodu mniej (średnio ok. 7 tysięcy euro) niż mieszkańcy pozostałych badanych krajów. Największa grupa Polaków – 43% ankietowanych – przewiduje, że wyda 10-20 tysięcy zł. Osoby planujące kupno samochodu u dealera wydadzą więcej, miedzy 20 a 40 tysięcy, a kupujący od rodziny i znajomych – niecałe 10 tysięcy. Większość Polaków w dalszym ciągu będzie przeznaczać na zakup samochodu kwoty odpowiadające cenom samochodów używanych – wyjaśnia prof. dr hab. Paweł Kozłowski. – Samochód drogi i nowy pozostanie symbolem prestiżu i materialnego sukcesu.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl