Prywatni operatorzy pocztowi V-VI 2008
2008-07-27 09:14
Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008
W okresie od 14 maja do 6 czerwca 2008 r. kontroli, której celem było ustalenie czy kontrolowani operatorzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pocztowych (dalej „działalność pocztową") zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.), poddano działalność 25 operatorów pocztowych.Skutecznie skontrolowano 24 operatorów. Kontrola jednego podmiotu nie odbyła się z powodu nieobecności w kraju osoby uprawnionej do reprezentowania spółki (kontrola tego przedsiębiorcy odbędzie się w terminie późniejszym).
W trakcie kontroli stwierdzono, że jeden operator w niedostateczny sposób przestrzegał przepisów ustawy odnośnie tajemnicy pocztowej. Przesyłki awizowane oraz zwrotne potwierdzenia odbioru przesyłek przechowywane były w sposób mogący umożliwić zapoznanie się z ich treścią osobom nieuprawnionym. W związku z powyższym wydano zalecenia poprawy stanu bezpieczeństwa przesyłek, które operator w zakreślonym terminie zrealizował. U pozostałych przedsiębiorców prowadzących działalność pocztową nie stwierdzono uchybień w zakresie bezpieczeństwa przesyłek oraz przestrzegania tajemnicy pocztowej.
Z grupy skontrolowanych operatorów pocztowych siedmiu nie posiadało regulaminu świadczenia usług pocztowych. Jeden operator był na etapie jego uzgadniania. Pozostali przedsiębiorcy zostali zobowiązani do sporządzenia i dostarczenia w/w regulaminów w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu do właściwych delegatur UKE. W stosunku do trzech operatorów zostały wydane zalecenia uzupełnienia treści regulaminów świadczenia usług pocztowych, w szczególności o doprecyzowanie zapisów dotyczących postępowania reklamacyjnego.
Stwierdzono, że dwóch operatorów posiada plan działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń, natomiast jeden operator jest na etapie jego opracowywania.
Podczas kontroli ustalono, iż 5 operatorów posiada własne placówki terenowe lub placówki w ramach współpracy z innymi przedsiębiorcami. Natomiast 2 operatorów poza główną siedzibą posiada punkt wydawania przesyłek awizowanych.
W wyniku kontroli stwierdzono także, że 4 operatorów nie rozpoczęło jeszcze prowadzenia działalności pocztowej, z czego w wyniku przeprowadzonej kontroli:
- 2 operatorów złożyło wniosek o wykreślenie z rejestru,
- 1 operator złożył wniosek o zawieszenie wykonywania działalności pocztowej,
- 1 operator oświadczył, iż działalność pocztową rozpocznie w najbliższym czasie.
Główne przyczyny niepodejmowania lub zaprzestania prowadzenia działalności pocztowej, to przede wszystkim ciążące na operatorach obowiązki opracowania planu działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń, ograniczone możliwości pozyskiwania klientów w najbardziej atrakcyjnym obszarze usług pocztowych - przesyłek z korespondencją do 50 g.
W czterech przypadkach stwierdzono przyjmowanie przez operatorów przesyłek z korespondencją o masie do 50 g za pobraną opłatą za wykonanie usługi niższą niż 5,25 zł, a następnie dociążanie tych przesyłek (w siedzibie operatora lub za pośrednictwem zewnętrznej firmy) poprzez zastosowanie cięższych kopert bądź metalowych lub tekturowych sztabek przyklejonych na koperty. Jeden spośród tych operatorów w zakresie głównej działalności doręcza druki bezadresowe, natomiast przez spółkę zależną świadczy usługi w zakresie doręczania przesyłek z korespondencją.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl