Zakupy online coraz częstsze
2008-08-04 02:15
Częstotliwość zakupów przez Internet © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zakupy w sieci a oczekiwania konsumentów
Polscy klienci sklepów internetowych to przede wszystkim mężczyźni, którzy stanowią 63% kupujących w sieci. E-zakupy wciąż pozostają domeną ludzi młodych w wieku od 15 do 39 lat, którzy stanowią 85% e-konsumentów. Prawie 40% e-konsumentów to mieszkańcy dużych miast. Jednak spory odsetek kupujących on-line, bo ponad 24%, to również osoby z małych miejscowości, do 20 tys. mieszkańców.fot. mat. prasowe
Częstotliwość zakupów przez Internet
„Jak pokazują wyniki badania „e-konsumenci”, branża ma bardzo duży potencjał rozwoju. Ponad 70% respondentów deklarowało chęć częstszych zakupów przez Internet. Ważnym czynnikiem rozwoju e-handlu jest również dominujący udział ludzi młodych w gronie internetowych klientów. Są to bardzo perspektywiczni klienci, ponieważ mają już wyrobiony zwyczaj dokonywania zakupów w sieci, a ich siła nabywcza będzie rosła z wiekiem” – uważa Łukasz Krasnopolski, prezes Digitas, właściciela MobilWorld.pl i Otomedia.pl, sklepów internetowych.
Według badania, 75% e-konsumentów decyduje się na zakupy w sieci ze względu na przystępną cenę produktów, a 50% ze względu na oszczędność czasu. 30% respondentów docenia również bogaty asortyment sklepów internetowych. Szybki dostęp do konkurencyjnych ofert oraz łatwy wgląd do informacji o produkcie miały już mniejsze znaczenie dla ankietowanych i wynosiły odpowiednio 27% i 14%.
Do robienia zakupów on-line klientów zniechęca przede wszystkim brak możliwości zapoznania się z towarem przed zakupem (56%). Na drugim miejscu jest ich zdaniem ryzyko otrzymania wadliwego towaru (49%). W dalszej kolejności jest to opóźnienie dostawy i ryzyko transakcji (po 26%). Na problemy z reklamacją uwagę zawraca zaledwie co czwarty ankietowany.
„Nie dla każdej kategorii produktów sprzedaż internetowa będzie równie istotna. O tym, czy liderom tradycyjnego handlu detalicznego opłaca się poważna obecność w Internecie decyduje przede wszystkim dopasowanie danej kategorii produktu do sprzedaży poprzez sieć. Im większa waga oszczędności czasu, wygody, szerokiej oferty oraz im wyższy poziom "komodytyzacji" produktów w danej kategorii, tym większego znaczenia Internetu jako kanału sprzedaży możemy się spodziewać. Z drugiej jednak strony za dominacją handlu tradycyjnego w danej branży przemawiać będzie konieczność osobistego doświadczenia produktu przed zakupem (np. zakup nowego samochodu), impulsowy charakter decyzji zakupowej, czy w końcu sama przyjemność dokonywania zakupów (np. luksusowe ubrania)” – powiedział Łukasz Wiewiórowski, Konsultant Działu Handlu i Dóbr Konsumpcyjnych, Roland Berger Strategy Consultants.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl