Branża meblarska w Polsce w kryzysie
2008-08-04 12:46
Przeczytaj także: Branża meblarska pod presją
Struktura branży meblarskiej w Polsce
Branża wybitnie pro-eksportowa
Przemysł meblarski należy do branż mających w Polsce wieloletnie tradycje, rozwijając się jednocześnie bardzo dynamicznie na przestrzeni ostatnich lat. Dane Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) pozwalają podsumować branżę w liczbach:
- polskie meble są jednym z najlepszych polskich towarów eksportowych – stanowią ok. 6% całego polskiego eksportu,
- w ub. roku wyeksportowaliśmy meble za ok. 5,5 mld euro, z czego większość do Unii Europejskiej – za ok. 4,4 mld euro (wg. szacunków Centrum Badań Przemysłowych w Mediolanie),
- w tym czasie import mebli do polski był pięciokrotnie mniejszy,
- wartość produkcji branży meblarskiej w 2007 roku wyniosła 27 mld. złotych.
Dotychczasowe atuty
W porównaniu z rynkami zagranicznymi Polska dysponowała relatywnie niskimi kosztami produkcji (dostępność i niski koszt surowców oraz siły roboczej). Rozwojowi sprzyjał także ciągle rozwijający się rynek krajowy.
Większość polskich producentów powstało w czasach rozkwitu wolnej konkurencji, część spółek powstała dzięki prywatyzacji państwowych zakładów meblarskich (ich korzenie sięgają nawet do czasów z przed II Wojny Światowej). Na początku nowego ustroju produkcja charakteryzowała się wąską, dokładnie określoną specjalizacją. W miarę upływu czasu powstało wiele firm z nowoczesną i niekonwencjonalną ofertą.
Specyficzna struktura polskiej branży meblarskiej
OIGPM szacuje, iż tylko ok. 1% firm spośród ok. 6500 można określić jako firmy duże. Według zatrudnienia przedstawia się to następująco – dwie skrajne grupy to:
- Firmy zatrudniające powyżej 250 osób – jest ich ok. 80,
- Firmy zatrudniające poniżej 9 osób – jest ich ok. 5000.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl