eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża motoryzacyjna w Polsce 2007

Branża motoryzacyjna w Polsce 2007

2008-08-08 13:45

Przeczytaj także: Rynek motoryzacyjny niestabilny w CEE

fot. mat. prasowe

Planowane podwyżki w przemyśle motoryzacyjnym w 2008 r.

Planowane podwyżki w przemyśle motoryzacyjnym w 2008 r.

Zmianę rynku pracodawcy na rynek pracownika i presję płacową z tym związaną branża motoryzacyjna odczuwa szczególnie dotkliwie. W ubiegłym roku miało miejsce ponad 40 protestów pracowników firm z branży auto-moto (najczęściej pikiety, akcje protestacyjne, strajki ostrzegawcze). Powodem zdecydowanej większości z nich były żądania płacowe, dochodzące nawet do 1000 zł netto podwyżki pensji zasadniczej, a także zwiększenia innych socjalnych dodatków.

Dodatkowo pomimo dobrych wskaźników dynamika wzrostu efektywności pracy jest mniejsza niż wzrost średniego wynagrodzenia, co w powiązaniu z rosnącymi kosztami utrzymania miejsc pracy może spowodować obniżenie przewagi konkurencyjnej Polski. Koszty pracy wzrosły w zeszłym roku o 14,5 proc. i obecnie wynoszą 6,70 Euro za godzinę (są o połowę wyższe niż w Rumunii). Istnieje ryzyko, iż w przypadku utrzymującej się zwiększonej presji na wzrost płac, firmy wykorzystujące niskie koszty pracy mogą zadecydować o relokacji swoich zakładów produkcyjnych do tańszych lokalizacji, właśnie w Rumuni czy na Ukrainie. Dotyczy to przede wszystkim poddostawców, którzy mogą nie wytrzymać presji cen i redukcji kosztów odbiorców swojej produkcji.

Z drugiej jednak strony, koszty pracy należy rozpatrywać w powiązaniu z jej jakością. Eksperci wskazują, iż koncerny międzynarodowe zachęcone pozytywnymi doświadczeniami w Polsce – przede wszystkim wysokimi kwalifikacjami pracowników oraz wysoką kulturą pracy – coraz chętniej lokują u nas działalności kapitałochłonne takie jak produkcja elementów z tworzyw sztucznych, kompletnych układów jak np. układów kierowniczych (Toyota), silników (VW, Toyota). Najbardziej optymalnym z punktu widzenia polskiej gospodarki jest jednak napływ inwestycji w centra badawczo-rozwojowe (TRW, Tenneco, Wabco), które mają najwyższą wartość dodaną.

Potrzeby branży motoryzacyjnej

fot. mat. prasowe

Najbardziej poszukiwani pracownicy w branży motoryzacyjnej

Najbardziej poszukiwani pracownicy w branży motoryzacyjnej

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy Work Service, 9 na 10 firm w branży motoryzacyjnej poszukuje pracowników. W 94 proc. firm rekrutacje prowadzone są nieustannie. Obecnie firmy potrzebują najwięcej pracowników na bezpośrednią produkcję. W tej grupie też - jak wskazywali badani - występuje największa fluktuacja. Liczba wakatów na bezpośredniej produkcji waha się miesięcznie od 10 do 60 osób. Zazwyczaj chodzi tu o pracowników tzw. liniowych, czyli tych, od których wymagane kwalifikacje są najmniejsze. W grupie osób pilnie poszukiwanych są również specjaliści obsługujący produkcję – elektrycy, mechanicy, lakiernicy, spawacze, szwaczki i inni – w zależności od typu produkcji danego zakładu.

Stosunkowo mniej wakatów jest dla kadry inżynierskiej – od 1 do 6 w zależności od zakładu. Zupełnie nie występuje problem z kadrą menedżerską – zapotrzebowanie na nią zgłaszała tylko jedna badana firma – co wynika z faktu, że w branży automotive rozpowszechniona jest praktyka awansowania ludzi z tzw. zasobów wewnętrznych, czyli bardzo dobrze wypracowana ścieżka wewnętrznej kariery. Stosuje ją 7 na każde 10 pytanych firm tej branży.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: