Branża motoryzacyjna w Polsce 2007
2008-08-08 13:45
Przeczytaj także: Rynek motoryzacyjny niestabilny w CEE
fot. mat. prasowe
Planowane podwyżki w przemyśle motoryzacyjnym w 2008 r.
Dodatkowo pomimo dobrych wskaźników dynamika wzrostu efektywności pracy jest mniejsza niż wzrost średniego wynagrodzenia, co w powiązaniu z rosnącymi kosztami utrzymania miejsc pracy może spowodować obniżenie przewagi konkurencyjnej Polski. Koszty pracy wzrosły w zeszłym roku o 14,5 proc. i obecnie wynoszą 6,70 Euro za godzinę (są o połowę wyższe niż w Rumunii). Istnieje ryzyko, iż w przypadku utrzymującej się zwiększonej presji na wzrost płac, firmy wykorzystujące niskie koszty pracy mogą zadecydować o relokacji swoich zakładów produkcyjnych do tańszych lokalizacji, właśnie w Rumuni czy na Ukrainie. Dotyczy to przede wszystkim poddostawców, którzy mogą nie wytrzymać presji cen i redukcji kosztów odbiorców swojej produkcji.
Z drugiej jednak strony, koszty pracy należy rozpatrywać w powiązaniu z jej jakością. Eksperci wskazują, iż koncerny międzynarodowe zachęcone pozytywnymi doświadczeniami w Polsce – przede wszystkim wysokimi kwalifikacjami pracowników oraz wysoką kulturą pracy – coraz chętniej lokują u nas działalności kapitałochłonne takie jak produkcja elementów z tworzyw sztucznych, kompletnych układów jak np. układów kierowniczych (Toyota), silników (VW, Toyota). Najbardziej optymalnym z punktu widzenia polskiej gospodarki jest jednak napływ inwestycji w centra badawczo-rozwojowe (TRW, Tenneco, Wabco), które mają najwyższą wartość dodaną.
Potrzeby branży motoryzacyjnej
fot. mat. prasowe
Najbardziej poszukiwani pracownicy w branży motoryzacyjnej
Stosunkowo mniej wakatów jest dla kadry inżynierskiej – od 1 do 6 w zależności od zakładu. Zupełnie nie występuje problem z kadrą menedżerską – zapotrzebowanie na nią zgłaszała tylko jedna badana firma – co wynika z faktu, że w branży automotive rozpowszechniona jest praktyka awansowania ludzi z tzw. zasobów wewnętrznych, czyli bardzo dobrze wypracowana ścieżka wewnętrznej kariery. Stosuje ją 7 na każde 10 pytanych firm tej branży.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl