Zakłady usługowe łamią prawa klientów
2008-08-07 00:04
Przeczytaj także: UOKiK: zakłady usługowe a prawa konsumenta
Jakość świadczonych usług nie budziła zastrzeżeń – objęte kontrolą usługi były wykonywane z należytą starannością oraz terminowo. Wskazano jedynie pojedyncze przypadki przedłużania terminów oraz odmowy wykonania usług wynikające głównie z przyczyn obiektywnych.
Ponadto, u 5,2% kontrolowanych ujawniono niedopełnienie określonych obowiązków przy zgłoszeniu działalności do ewidencji.
Ustalenia kontroli były podstawą do m.in. nałożenia 159 mandatów karnych o łącznej wartości 21,4 tys. zł, skierowania 3 wniosków do sądów oraz przesłania 2 informacji do organów sanitarnych.
Porównując wyniki obecnej kontroli z przeprowadzoną w I kwartale 2007r. należy odnotować wzrost stwierdzonych wskaźników nieprawidłowości w zakresie stosowania w regulaminach i wzorcach umownych zapisów ograniczających prawa konsumentów (z 19,3% w 2007r. do 40,5% obecnie), prawidłowości oznakowania wyrobów przeznaczonych do sprzedaży (z 21,5% do 38,7%) oraz braku cenników na oferowane usługi (z 24% do 31,8%). W pozostałych obszarach uzyskane wyniki utrzymują się na podobnym poziomie.
Urząd przypomina konsumentom o ich prawach w sporze z usługodawcą. Przede wszystkim o podejmowaniu przemyślanych decyzji przy wyborze wykonawcy oraz precyzyjne określanie oczekiwań w kontrakcie.
Po pierwsze – sporządzaj umowę na piśmie. Ułatwi to dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z usługodawcą, np. w związku z nieterminowym wykonaniem zobowiązania. Wielokrotnie zawarcie jedynie umowy ustnej pozbawia konsumentów możliwości udowodnienia swojej racji. Dlatego warto wymagać potwierdzenia na piśmie praw i obowiązków stron – szczególnie w przypadku umów o większej wartości. Forma pisemna wpływa na ograniczenie niedomówień mogących powstać w trakcie realizacji usługi.
Po drugie – określ szczegółowo warunki realizacji umowy. Doprecyzuj niezbędne informacje – z kim ją zawierasz, koszt wykonania usługi i termin realizacji, oraz kary wynikłe w związku z niewywiązaniem się fachowców z umowy.
Po trzecie – reklamuj wadliwie wykonaną usługę. Prawo w zależności od rodzaju usługi przewiduje różne możliwości dochodzenia roszczeń. O szczegóły warto pytać miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz organizacje pozarządowych – Federację Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.
Informacje o badaniu
Inspekcja Handlowa przeprowadziła ogólnokrajową kontrolę przedsiębiorców świadczących usługi dla ludności w I i II kwartale 2008 roku na zlecenie UOKiK. Kontrolą objęto łącznie 362 przedsiębiorców.
Do pobrania:
![Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź [© Bella H. z Pixabay] Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklamacja/Reklamacja-konsumencka-Przedsiebiorco-masz-14-dni-na-odpowiedz-258116-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl