Życie w sieci: co robią internauci?
2008-08-08 00:15
Przeczytaj także: Cyberslacking w opinii pracowników
Jednym z bardziej zaskakujących wniosków badania jest to, że wiedza rodziców o zachowaniach ich pociech w Internecie nie jest zgodna z rzeczywistością opisywaną przez same dzieci. Jedna piąta dzieci na przykład przyznaje, że zachowuje się w Internecie w sposób, który nie byłby tolerowany przez rodziców. Taka sytuacja może mieć poważne konsekwencje: 16% dzieci ze Stanów Zjednoczonych podaje, że kontaktowały się z nimi nieznajome osoby, podczas gdy amerykańscy dorośli uważają, że tylko 6% dzieci uczestniczyło w takich kontaktach.Raport „Norton Online Living Report”, opracowany na podstawie międzynarodowej ankiety przeprowadzonej przez firmę Harris Interactive, zawiera interesujące dane statystyczne na temat sposobów posługiwania się technologiami ery Internetu przez dzieci i dorosłych na świecie. Oparty na ankiecie raport pokazuje zdumiewające przeniesienie zachowań spoza sieci do Internetu. W ramach raportu zbadano dane pochodzące z ośmiu krajów. Odkryto zaskakujące różnice i podobieństwa międzykulturowe dotyczące użytkowania technologii. Poniżej przedstawiono główne ustalenia raportu.
Komunikowanie się
Wielu dorosłych użytkowników Internetu przeznacza co najmniej godzinę miesięcznie na wysyłanie wiadomości tekstowych przy użyciu telefonów komórkowych (Stany Zjednoczone – 39%, Wielka Brytania – 79%, Australia – 69%, Niemcy – 60%, Francja – 60%, Brazylia – 61%, Chiny – 75%, Japonia – 25%).
41% dorosłych użytkowników Internetu w Stanach Zjednoczonych pobiera lub ogląda filmy (stale, często lub czasami), robi to również 46% amerykańskich dzieci korzystających z Internetu. Dotyczy to także aż 97% dorosłych chińskich użytkowników i 96% korzystających z Internetu chińskich dzieci.
Kontakty ze znajomymi
Prawie połowa (45%) dorosłych użytkowników sieci w Stanach Zjednoczonych zawierała znajomości w Internecie. Jeśli chodzi o pozostałe kraje, to wyniki przedstawiają się następująco: Wielka Brytania – 42%, Australia – 54%, Niemcy – 45%, Francja – 31%, Brazylia – 77%, Chiny – 84% oraz Japonia – 38%. Spośród nich 60–80% użytkowników kontynuowało znajomość również poza siecią (Stany Zjednoczone – 67%, Wielka Brytania – 72%, Australia – 65%, Niemcy – 86%, Francja – 84%, Brazylia – 83%, Chiny – 76%, Japonia – 55%).
Około połowa (44%) dorosłych użytkowników Internetu w Stanach Zjednoczonych ceni znajomości internetowe co najmniej w takim samym stopniu jak tradycyjne znajomości (Stany Zjednoczone – 44%, Wielka Brytania – 43%, Australia – 52%, Niemcy – 35%, Francja – 25%, Brazylia – 60%, Chiny – 49%, Japonia – 33%).
88% chińskich dzieci korzystających z Internetu nawiązywało w sieci znajomości, tak samo twierdzi prawie trzy czwarte (74%) ich rówieśników z Brazylii (Stany Zjednoczone – 35%, Wielka Brytania – 44%, Australia – 44%, Niemcy – 31%, Francja – 32%, Brazylia – 74%, Chiny – 88%, Japonia – 20%).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl