Wizerunek i tożsamość marki: stwórz własny album
2008-08-12 13:53
Mieć przyciągającą klientów markę... markę taką jak Formuła 1, a co za tym idzie wielkie pieniądze, emocje i prestiż najwyższy z możliwych... to marzenie większości brand managerów, prezesów i właścicieli. Aby sprawdzić, czy twoja marka idzie w dobrym kierunku, warto przeprowadzić pewne ćwiczenie - przygotować album marki.
Przeczytaj także: Strategia komunikacyjna: istotne wzbudzanie emocji
Album marki to piękne podsumowanie jej dotychczasowej działalności. Hołd dla poprzednich dyrektorów, pracowników i klientów, którzy wspólnie stworzyli coś trwałego, przydatnego i zyskownego. Zmieniającego życie ludzi. Album nie jest przy tym skansenem przeszłości — to dynamiczny i nowoczesny instrument budowania wspaniałej marki.Podkreśla to Grzegorz Kosson, inspirujący strateg marki: „Elegancko wydany album o marce to klucz do jej świata. Starzy fani z łezką w oku przypomną sobie przeszłość, poprzednie modele, kluczowe decyzje, emocje towarzyszące korzystaniu z marki. Dla nowych fanów album jest lekcją historii — w co marka wierzy a co robi, czy jest spójna w czasie, czy trzyma się swoich wartości w trakcie kryzysów, bessy i recesji, czy nie ignoruje swoich wielbicieli. Dobry album, wypromowany w odpowiedni sposób, jest w stanie to przyciągnąć do marki znacznie więcej nowych klientów niż seria reklam w telewizji. Oczywiście jeśli marka ma coś wartościowego do powiedzenia o sobie. Jeśli tylko sprzedaje produkty, to jej album będzie przeraźliwie nudny i nikogo nie przyciągnie.”
W księgarniach można znaleźć wiele albumów różnych marek: muzycznych (Rolling Stones, U2, Metallica), filmowych (Władca Pierścieni, Harry Potter), konsumpcyjnych (Nike, McDonald’s, IKEA), technicznych (Toyota, BMW, Mercedes, Ferrari) czy też sportowych (Manchester United, Real Madryt, Barcelona, Formuła 1).
Stworzenie albumu marki na własne firmowe potrzeby (nie mówimy teraz o profesjonalnej publikacji) nie jest takie trudne jak się wydaje. Oto pięć wskazówek, które ci w tym pomogą. Inspiracją dla nich jest album „Formuła 1” autorstwa Bruce’a Jonesa z przedmową mistrza świata z 1992 roku Nigela Mansella. W Polsce ten album został wydany przez Wydawnictwo Naukowe PWN, a przy jego wydaniu od strony merytorycznej współpracował Mikołaj Sokół, znany komentator wyścigów F1 z transmisji telewizyjnych.
1) F1 ma wielkich kierowców. Ty masz wielkich pracowników.
Wybierz 10 osób, opisz ich osiągnięcia dla klientów lub produktu, filozofię swojego stanowiska, marzenia. Wielki pracownik to ktoś, kto pojawia się w mediach ze względu na swoją medialność ORAZ merytoryczność. Puste gwiazdki lub techniczni brand managerowie nie są wielkimi pracownikami, lecz tylko — pracownikami. Wielkim pracownikiem nie musi być kierownik ani dyrektor. Może nim być osoba z produkcji, z B&R, z HR. Ludzi z marketingu, którzy z definicji posiadają pewien potencjał medialny, wybieraj do dziesiątki powoli i nie kosztem innych działów.
2) F1 miało wielkich kierowców. Ty masz byłych pracowników i byłych dyrektorów.
Ludzie, którzy kiedyś pracowali w twojej firmie, położyli podwaliny pod to czym jest firma obecnie. Ich wysiłek wymaga uhonorowania. To nic, że odeszli w atmosferze skandalu, nieporozumień w wewnętrznym kręgu najwyższego kierownictwa. Są oni częścią historii, o której trzeba pamiętać. Klienci bowiem pamiętają i nie lubią tych, którzy odcinają się zupełnie od swojego dziedzictwa. Skontaktuj się z kilkoma byłymi pracownikami, przedstaw pomysł albumu i zapytaj o wspomnienia z okresu pracy w firmie. Ich historie pokażą ci czy twoja firma naprawdę jest wielka, czy to tylko medialne pozory.
3) F1 ma tory. Ty masz marki.
Opisy marek (oddzielnych produktów, jeśli taka jest struktura) nie mogą być suchym wyliczeniem wolumenu sprzedaży, zysków, rotacji zapasów i ROI. Tak jak opis toru to nie tylko długość, rekordowy czas okrążenia czy wielkość trybun dla publiczności. Tor F1 oraz marka to żywe organizmy, istniejące wraz z klientami w ich codziennym świecie. Opisz markę poprzez przykłady jej zastosowania dla klientów. Opisz markę poprzez emocje jakie wywołuje w klientach. Opisz markę poprzez grupy ludzi którym pomaga w uproszczeniu, uprzyjemnieniu lub wzbogaceniu życia.
Przeczytaj także:
Branding - budowanie marki
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
wizerunek marki, marka, marki, kreowanie marki, wizerunek, branding, tożsamość marki