Jakość paliwa w Polsce I-VI 2008
2008-08-14 13:48
Liczba przekroczeń w poszczególnych parametrach w oleju napędowym w okresie I-VI 2008 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jakość paliwa w Polsce 2007
Podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa przeprowadza kontrole jakości paliw od 2004 roku. Od stycznia 2007 roku system analiz został znacznie rozszerzony. Oprócz kontrolowanych do tej pory benzyn bezołowiowych i oleju napędowego, obecnie kontroli podlega m.in. jakość gazu płynnego LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo aż po wytwórców paliw. Kontrole przeprowadzane są przez inspektorów IH, którzy pobierają po dwie próbki paliw. Pierwsza z nich, tzw. podstawowa, badana jest bezpośrednio po pobraniu w akredytowanych laboratoriach. Jeśli wykazana zostanie niezgodność z obowiązującymi normami przedsiębiorca może zażądać badania drugiej próbki, tzw. kontrolnej.W porównaniu z pierwszą połową 2007 roku poprawiła się jakość sprzedawanej benzyny – nieprawidłowości stwierdzono w 5,36 proc. wybranych losowo próbek (rok temu było to 6,29 proc.). Znacznie pogorszyła się natomiast jakość oleju napędowego – zakwestionowano 7,03 proc. próbek (o 5,98 proc. więcej niż przed rokiem). Najwięcej uchybień stwierdzono na stacjach w województwie świętokrzyskim (13,95 proc.) oraz mazowieckim (12,5 proc.). Najlepiej było w woj. opolskim – wszystkie przebadane próbki benzyny i oleju napędowego spełniały wymagane normy. W większości przypadków – 89,5 proc. – wymagań nie spełniał tylko jeden parametr badanego paliwa. Najczęściej była to temperatura zapłonu – zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska, za niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu.
W poprzednich latach dominowała nieprawidłowa zawartość siarki – w tym roku jej przekroczenia zarejestrowano tylko w pięciu przypadkach. Dotyczyło to wyłącznie próbek oleju napędowego, w których zawartość siarki wahała się od 85 do 408 mg/kg (2005 - 5429 mg/kg, rok 2006 - 8288 mg/kg, rok 2007 – 1418 mg/kg przy normie max. 50 mg/kg). Zbyt duża ilość tego pierwiastka w paliwie powoduje zmniejszenie sprawności i trwałości katalitycznych układów oczyszczania spalin. Z jednej strony zwiększa emisję toksycznych składników do środowiska, z drugiej naraża właściciela na większe koszty związane z serwisowaniem. Może to być także przyczyną korozji silnika.
fot. mat. prasowe
Liczba przekroczeń w poszczególnych parametrach w oleju napędowym w okresie I-VI 2008
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl