Na potrzeby miesięcznika Własny Biznes FRANCHISING firma doradcza PROFIT system zbadała rynek partnerskich placówek bankowych w Polsce. Z badania wynika, że w pierwszej połowie 2008 roku banki łącznie uruchomiły ponad 250 oddziałów prowadzonych na zasadzie franczyzy - do 30 czerwca na polskim rynku łącznie działały 3303 takie placówki. W sieciach bankowych funkcjonuje też coraz więcej partnerów prowadzących więcej niż jedną placówkę na licencji.
Przeczytaj także:
ARSS: placówki bankowe w 2009 r.
Obecnie trzynaście banków oferuje licencje na placówki partnerskie pod swoim logo lub odrębną marką. Należą do nich AIG, BPH, BZWBK (marka Minibank), Bank DnB Nord (sieć Monetia), Dominet Bank (Grupa Fortis), eurobank, GE Money Bank, Getin Bank, ING, Multibank, Bank Pekao SA, Bank PKO BP oraz Polbank. Niebawem na rynku mogą pojawić się oferty kolejnych graczy – budowę sieci partnerskiej zapowiedział tworzony właśnie Alior Bank z Grupy Carlo Tassara – liczba otwartych przez ten bank placówek partnerskich ma sięgnąć 400.
Pod koniec czerwca 2008 roku na polskim rynku funkcjonowały łącznie około 3303 placówki na licencji (włączając agencje PKO BP). W pierwszej połowie roku banki uruchomiły ponad 250 placówek franczyzowych. Największą dynamikę wzrostu liczby placówek partnerskich w tym okresie odnotowały BPH (89) Getin Bank (68) oraz GE Money Bank (46). Ponad dwadzieścia otwarć zrealizowały również Dominet Bank, MiniBank oraz eurobank. Banki deklarują uruchomienie do końca roku 577 placówek działających na zasadzie franczyzy.
Multifranczyzobiorcy
Wśród partnerów banków rośnie liczba tzw multifranczyzobiorców – partnerów, którzy prowadzą więcej niż jedną placówkę tego samego banku. Obecnie ich liczba szacowana jest na około 500 (włączając agentów PKO BP). Jest to trend, dotyczący całego rynku franczyzy – wg statystyk przygotowanych przez PROFIT system niemal 7 tysięcy jednostek franczyzowych i agencyjnych prowadzonych jest jako kolejna placówka tego samego franczyzobiorcy lub agenta.
Niektóre banki nie stawiają ograniczeń co do maksymalnej liczby placówek w rękach jednego franczyzobiorcy, inne ograniczają tę liczbę do 2-3 jednostek. Głównym kryterium otwarcia kolejnej placówki przez tego samego partnera są wyniki pierwszej lokalizacji, zaangażowanie franczyzobiorcy w biznes oraz relacje z centralą.