Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora
2008-08-22 13:47
W stereotypowych skojarzeniach audytor ma wiele wspólnego z księgowym: jest bliskim zausznikiem szefa-sadysty, wszędzie wsadza nos, nosi obciachowe okulary, uwielbia kolumny cyfr, nie ma dziewczyny (stereotypowo jest to facet) i żywi się daniami gotowymi w skład których wchodzą niedogotowane kopytka.
Przeczytaj także: System zarządzania jakością: błędy przy wdrażaniu
Gdy zjawi się taki w firmie lub w dziale, jest przyjmowany z równie wielką sympatią jak awaria internetu lub generatora prądu. Atmosfera od razu robi się napięta, co automatycznie utrudnia mu pracę, co z kolei jeszcze bardziej napina atmosferę. Ludziom trudno zrozumieć jak ktoś tak niemiły może równocześnie być tak przydatny. Motywacyjne apele i edukacyjne maile na temat przydatności audytora z działu HR niewiele zmieniają. Co najwyżej nikt z pracowników nie ma już ochoty podkładać mu gumy do żucia na krzesło.Prawda jest jednak zupełnie inna. Audytor o wysokiej reputacji na rynku ma kwalifikacje i doświadczenie o wiele większe niż ktokolwiek w twojej firmie, z CEO włącznie. Mądrzy badacze z obszaru psychologii opracowali bowiem zbiór cech osobowościowych, którymi powinien się charakteryzować audytor. Szanse na sukcesy w karierze audytorskiej ma więc osoba (źródło: „Zarządzanie jakością z przykładami”, A. Hamrol, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008):
- etyczna — prawa, prawdomówna, szczera, uczciwa i dyskretna,
- otwarta — chętna do rozważenia różnych pomysłów lub punktów widzenia,
- dyplomatyczna — taktowna w postępowaniu z ludźmi,
- percepcyjna — świadoma i zdolna do zrozumienia i przystosowania się do sytuacji,
- elastyczna — zdolna do przystosowania się do różnych sytuacji,
- wytrwała — ukierunkowana na osiąganie celów,
- zdecydowana — wyciągająca w porę wnioski logicznie uzasadnione i oparte na analizie,
- niezależna — działająca i funkcjonująca niezależnie i jednocześnie skutecznie współdziałający z innymi.
- planowania i organizowania pracy,
- komunikowania się,
- zapobiegania konfliktom i rozwiązywania ich,
- dokonywania wyboru priorytetów i skupiania się na sprawach istotnych,
- zbierania informacji w wyniku rozmów, słuchania, obserwowania i przeglądania dokumentów oraz zapisów,
- weryfikowania zebranych informacji,
- wyciągania wniosków,
- stosowania technik pobierania próbek losowych,
- sporządzania zapisów z działań audytowych,
- przygotowania jasnego i zwięzłego raportu z audytu,
- zachowania poufności informacji.
Przeczytaj także:
Przywództwo w zarządzaniu przez jakość

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN