Szkoły jazdy łamią prawa konsumentów
2008-08-26 14:02
Przeczytaj także: Przedszkola: uwaga na nieuczciwe umowy
Z ustaleń Urzędu wynika także, że w treści oferowanych konsumentom umów często pojawia się zastrzeżenie, że wysokość opłat może ulec zmianie. Przedsiębiorcy nie wykazują jednak sytuacji, w jakich mogą ją podnieść ani nie podają maksymalnych wartości, o jakie cena kursu może wzrosnąć. Zdaniem UOKiK, kursant powinien zostać poinformowany przez przedsiębiorcę, w jakich okolicznościach będzie zmuszony wnieść dopłatę – umożliwia mu to skalkulowanie całkowitej wartości kursu oraz wybór najkorzystniejszej z dostępnych na rynku ofert. W przypadku zmiany ceny konsument powinien mieć prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia jakichkolwiek kar z tego tytułu.
Wśród zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK postanowień wzorców umów stosowanych przez ośrodki szkolenia kierowców znalazły się takie, które zastrzegają dla ośrodków nadmierną dowolność interpretacji w zakresie oceny zdarzeń mających wpływ na realizację przysługujących konsumentom uprawnień i ciążących na nich obowiązków. Występują również zapisy, które w sytuacjach nieuregulowanych w umowie w sposób wyczerpujący bądź dostatecznie jasny, przyznają przedsiębiorcy wyłączność interpretacji.
Ponadto Prezes UOKiK zakwestionował postanowienie zobowiązujące osoby szkolone do wykonania obowiązkowych badań lekarskich u lekarza współpracującego z ośrodkiem. Zgodnie bowiem z §6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 27 października 2005 roku w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, szkolenie może rozpocząć osoba, która m.in. posiada orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem. Konsument może zatem przedstawić orzeczenie wydane przez każdego lekarza, który posiada uprawnienia w tym zakresie.
Inne postanowienia umowne naruszające interesy konsumentów to m.in. wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za rzeczy pozostawione na terenie ośrodka szkolenia przez kursantów, zmiana terminu rozpoczęcia zajęć bez obowiązku powiadomienia kursanta, wyłączenie odpowiedzialności za treść materiałów szkoleniowych oferowanych przez ośrodek szkolenia.
W następstwie kontroli wszczęto 21 postępowań administracyjnych. W przypadku potwierdzenia się zarzutów – stosowania w umowach postanowień wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych – Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorców kary finansowe w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów. Pozostali, którzy w opinii Urzędu mogą naruszać prawa konsumentów, ale nie stosują postanowień zakwestionowanych uprzednio przez sąd, zostali wezwani do dobrowolnego usunięcia naruszeń występujących we wzorcach umów. W przypadku niedostosowania się do zaleceń, Prezes UOKiK może wystąpić do sądu o uznanie kwestionowanych postanowień za niedozwolone.
UOKiK przypomina, że w sytuacji, w której konsument znalazł w umowie, jaką zamierza zawrzeć lub w już podpisanej klauzulę, która może naruszać jego prawa, powinien negocjować z przedsiębiorcą usunięcie jej z umowy. Po bezpłatną pomoc w przypadku sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą się zgłaszać do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Poradę prawną można uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej 0800 800 008.
Do pobrania:
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl