eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySektor usług w Polsce 2007

Sektor usług w Polsce 2007

2008-08-28 00:48

Sektor usług w Polsce 2007

Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W gospodarce światowej znaczenie sektora usług wzrasta. Świadczy o tym rosnący udział tego sektora w tworzeniu wartości dodanej, jak również miejsc pracy - poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.

Wśród nowo przyjętych krajów Unii Europejskiej, nie biorąc pod uwagę Cypru i Malty, w 2006 roku najwyższy udział sektora usług w tworzeniu wartości dodanej odnotowano na Łotwie – 74,9%, w Estonii – 67,7% i na Węgrzech – 65,0%. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych przedsiębiorstwa usługowe wygenerowały 77,1% ogółu wartości dodanej brutto wytworzonej w gospodarce tego kraju, we Francji – 77,3%, a w Niemczech – 69,0%. Jednocześnie w 2006 roku pracujący w sektorze usług na Łotwie, w Estonii i na Węgrzech stanowili ponad 60% ogółu pracujących. W Stanach Zjednoczonych odsetek osób pracujących w przedsiębiorstwach usługowych wyniósł natomiast prawie 78%, w Niemczech ponad 68% a we Francji – około 72% ogółu pracujących.

W Polsce (zgodnie z danymi wstępnymi) w 2007 roku przedsiębiorstwa prowadzące działalności usługowe wytworzyły 64,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej i dały miejsca pracy dla 55,9% ogółu pracujących. Wśród podmiotów prowadzących działalności usługowe dominującą rolę odgrywają przedsiębiorstwa handlowe (wg PKD sekcja G). Na koniec 2007 roku stanowiły one 40,8% ogólnej liczby podmiotów usługowych zarejestrowanych w rejestrze REGON. Odgrywają one również istotną rolę w generowaniu wartości dodanej, a także tworzeniu miejsc pracy – z udziałem odpowiednio 30,4% i 28,5% w 2007 roku.

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące)

Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące)

Szacuje się, że w 2007 r. sprzedaż detaliczna osiągnęła w cenach bieżących 517,4 mld zł. Wartość sprzedanych towarów poprzez punkty sprzedaży detalicznej wyniosła 497,7 mld zł, z tego żywności i napojów bezalkoholowych 137,0 mld zł, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych 43,6 mld zł i towarów nieżywnościowych 317,1 mld zł. W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna osiągnęła wartość 19,7 mld zł.

fot. mat. prasowe

Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów w 2007 i 2003 r.

Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów w 2007 i 2003 r.

Charakterystyczną cechą krajowego handlu detalicznego jest duży udział sklepów o powierzchni sprzedażowej do 99 m2, które na koniec 2007 r. zajmowały 55,9% ogólnej powierzchni sprzedażowej. Największy przyrost powierzchni odnotowano w sklepach o powierzchni sprzedażowej w przedziale 400 - 999 m2.

W 2007 r. wzrosła o 8,3% liczba sklepów o powierzchni sprzedażowej 400m2 i więcej. Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych największy udział stanowią supermarkety (sklepy o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2499 m2 prowadzące sprzedaż głównie w systemie samoobsługowym), których liczba na przestrzeni lat 2000-2007 systematycznie rośnie.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: