Sektor usług w Polsce 2007
2008-08-28 00:48
Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.
Wśród nowo przyjętych krajów Unii Europejskiej, nie biorąc pod uwagę Cypru i Malty, w 2006 roku najwyższy udział sektora usług w tworzeniu wartości dodanej odnotowano na Łotwie – 74,9%, w Estonii – 67,7% i na Węgrzech – 65,0%. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych przedsiębiorstwa usługowe wygenerowały 77,1% ogółu wartości dodanej brutto wytworzonej w gospodarce tego kraju, we Francji – 77,3%, a w Niemczech – 69,0%. Jednocześnie w 2006 roku pracujący w sektorze usług na Łotwie, w Estonii i na Węgrzech stanowili ponad 60% ogółu pracujących. W Stanach Zjednoczonych odsetek osób pracujących w przedsiębiorstwach usługowych wyniósł natomiast prawie 78%, w Niemczech ponad 68% a we Francji – około 72% ogółu pracujących.W Polsce (zgodnie z danymi wstępnymi) w 2007 roku przedsiębiorstwa prowadzące działalności usługowe wytworzyły 64,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej i dały miejsca pracy dla 55,9% ogółu pracujących. Wśród podmiotów prowadzących działalności usługowe dominującą rolę odgrywają przedsiębiorstwa handlowe (wg PKD sekcja G). Na koniec 2007 roku stanowiły one 40,8% ogólnej liczby podmiotów usługowych zarejestrowanych w rejestrze REGON. Odgrywają one również istotną rolę w generowaniu wartości dodanej, a także tworzeniu miejsc pracy – z udziałem odpowiednio 30,4% i 28,5% w 2007 roku.
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące)
fot. mat. prasowe
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów w 2007 i 2003 r.
W 2007 r. wzrosła o 8,3% liczba sklepów o powierzchni sprzedażowej 400m2 i więcej. Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych największy udział stanowią supermarkety (sklepy o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2499 m2 prowadzące sprzedaż głównie w systemie samoobsługowym), których liczba na przestrzeni lat 2000-2007 systematycznie rośnie.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl